Media skapar ofta en bild av verkligheten som inte finns, för att tillfredsställa dess uppdragsgivare

När jag läste ledarsidorna.se den 5 januari så fick jag lära mig ett nytt begrepp för detta; Manufactured Concent – Verkligheten som inte finns, utan som är ett skapat samförstånd, som är anpassat efter de politiskt och ekonomiskt inflytelserika i samhället. https://ledarsidorna.se/manufactured-concent-verkligheten-som-inte-finns/

Utan att ha kunskap om detta uttryck så har många medborgare upptäckt att det finns tjocka filter hos statsmedia för att trolla bort verkligheten, där sociala och alternativa medier inte följer med i detta narrativ. Därför är angreppen från politiker med EU i spetsen stora. De klistrar mörka etiketter på oss, som sedan länge insett denna verklighets filtrering efter makthavares agenda, som inte är önskemål från folket, utan från västvärldens globala elit.

Ledarsidorna sammanfattar dessa filter i fem punkter:

Modellen innebär att det i massmedia finns fem snedvridande ”filter” som ligger till grund för nyhetsvärderingar vilka samt hur dessa rapporteras. Dessa fem filter är:

  1. Ägande
  2. Finansiering
  3. Källor
  4. Negativ respons / FLAK som innebär stark kritik, stämningar, åtgärder med lagstiftning
  5. Kampen mot terrorismen (Rädsla)”

Många av oss minns falsariet om invandringens lönsamhet i Sandvikensrapporten, som till sist fick även DN:s Wolodarski att be om ursäkt för. Det falska budskapet löd: Sandviken tjänar drygt 500 miljoner kronor varje år tack vare de utlandsfödda.

Repressalier mot medarbetare som inte sjunger mångkulturens lov är många. Därför sker ständigt en segmentering av duktiga journalister till dagens inställsamma doa kör när de hyllar Nato och gen vaccinering och samtidigt varnar för Putin och Trump.

Opinionsinstituten hjälper gärna till med friserad statistik, till exempel när de påstod att antalet Brexit anhängare minskade för att göra EU-eliten nöjd. Sanningen var att de ökade strax innan valet.

Sedan finns också ljugande reportrar främst på vänster sidan. Den mediala och journalistiska superstjärnan Claas Relotius på vänsterliberala Der Spiegel är nog den mest kända. Han belönades med fina priser för sina korrekta åsikter om världsläget, innan hans bubbla sprack. Skillnaden är stor mot journalisten Seymour Hersh, som bland annat avslöjade Song My-massakern under Vietnamkriget och nu USA:s sprängning av Nord Stream, som fått alla korrekta läppar att förseglats.

Johan Westerholm påpekar att Bonnier, och Schibstedt i sällskap med med fler utgivare ofta beskriver en verklighet som inte finns.

Nu har jag också fått ett begrepp för detta falsarium med ”Manufactured Concent”.

Bild från blogs.fu-berlin.de

3 tankar kring ”Media skapar ofta en bild av verkligheten som inte finns, för att tillfredsställa dess uppdragsgivare

  1. Finns flera exempel i dagens svenska media på denna propaganda metod som utvecklades av nazisterna.

    —Svårt för Ukraina att få hem deporterade barn: ”Ryssland tar fler varje dag” (DN)
    Inga ukrainska barn deporteras utan likt finska barn under WW2 skickades till Sverige, skyddas ryska barn från de nazistiska angriparna

    —Ukrainska deporterade barn kan tvingas till ryskt medborgarskap. (DN)
    Det är inte ukrainska barn utan ryska barn, och familjerna har redan röstat överväldigande för att tillhör Ryssland.

    —Martin Liby Troein: Senast Taiwan lämnades över till fastlandet dödades tusentals civila (DN)
    Taiwan ”överlämnades” inte alls. Fakta är att när Chiang Kai-Shek flydde fastlandskina i november 1949, avrättade han först alla krigsfångar i Shapingba, och sedan flydde till Taiwan, och militärt angrep lokalbefolkningen. Man körde runt på gatorna och slumpvis sköt ihjäl civila. Taipei skulle bli Kinas huvudstad.

    Detta är praktexempel på nazisternas och Josef Goebbels propaganda metoder, nu tillämpade för USA räkning på svenskarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *