Ofta kan en kommentar till ett inlägg vara mer intressant än själva inlägget. Här är det en kommentar efter Patrik Engellaus krönika ”Lagom eller Extremistiskt ” från ”Det Goda Samhället, där han försöker förklara Sveriges väg från landet lagom till extremistiskt för sin portugisiska lärarinna.
Jan Andersson i kommentatorsfältet förklarar landets väg från lagom till måttlöshet och förfall, med början i Olof Palmes lömska och farliga gärningar, som följts av ännu lömskare och farligare gärningar av hans efterträdare.
JAN ANDERSSON 25 augusti, 2019 kl. 10:21
”Olof Palmes ambitioner att förstatliga alla företag gjorde att storindustrin slutade investera i slutet av sjuttiotalet. Det är detsamma som att tröttna, lägga av och släppa ifrån sig marknadsandelar.
Det blev förlorade år för hela Sverige eftersom det är den närande sektorn vi alla lever av.
Så det förde med sig ett stökigt åttiotal som kraftigt försämrades, när århundradets mest korkade beslut togs: att släppa bankernas utlåning fri.
Idag verkar ALLA politiker vara i trotsåldern som Olof Palme.
-När alla har dragit slutsatsen att vindkraften har varit en stor felsatsning (speciellt i Tyskland) skall svenska politiker storsatsa på vindkraft.
-När invandringen visat sig vara en stor felsatsning så skall vi ta hit även de anhöriga.
-När EU har visat sig vara ett stort dårhus så skall EU ges ökade maktbefogenheter.
– När elbristen hotar att slå ut basindustrisatsningar så ska vi storsatsa på elbilar som det inte ens finns tillverkare av, för att inte nämna en anpassad eldistribution som nästan saknas helt. Vi som bor längre norrut än de flesta på jorden skall storsatsa på solceller.
-Vi ska ta bort värnskatten, när alla som betalar värnskatt tycker att den gärna får vara kvar i stället för andra ogenomtänkta skattehöjningar.
-Vi har en jättebrist på bostäder, då införs skatter för att fördyra nybyggen.
-Vi ska satsa på landsbygden, men chockhöjer bränsleskatten vilket minskar köpkraften i hembyn och tvingar handeln där att slå igen.
-Vi kan inte släppa en tum på alkoholmonopolet som i Norge och Finland, fast det skulle gynna landsbygden gratis.
Frågan är om vi har sett ett enda vettigt beslut från makthavarna de senaste åren, eller om vi har något att se fram emot. Jag är nog väldigt skeptisk, för Sverige har extremt dåligt lyhörda politiker, och extremt tåliga medborgare.”
Några absurditeter från absurdistan, när det handlar om klimatalarmen.
Nu fröjads miljöpartisterna om den nya bilskatten, kläm åt alla fattiga som kör i gamla bilar och gynna medel-överklass med subventioner. Kanske Isabella Lövins man nu får byta ut sin diselbil, som behövdes för hans konstnärliga skapande.
https://www.bytbil.com/nyheter/klart-i-dag-sa-blir-skattechocken-pa-nya-bilar-20303
Tror heller inte på elbilar. Hur påverkas människan av elektromagnetiska fälten?Kärnkraften avvecklas vind och sol kan inte ersätta. Olyckor på grund av tysta fordon. Hur länge håller batterierna? Räckvidden? Frågorna är många.
Jag pratade härom dagen med en bilkonstuktör här i Göteborg.
Hans åsikt och även min är och var att elbilar är ett politiskt projekt som kommer att bli en flopp.
Även jag är bilkonstruktör.
När detta samt den ekonomiska härdsmältan sjunkit in i bilföretagens styrelserum
och utvecklingskostnaderna summerats till övriga röda siffror då kommer det att bli nytt folk i bilföretagens ledningar.
Dessa nya ledningarna kommer att tvinga politikerna att sluta se bilägande och transportapparaterna som en kassako.
Framtidens bilmotor kommer att bli den direktinsprutade turboladdade dieselmotorn med laddluftkyl och partikelfiter.
Elbilen kommer att bli kastad på sophögen,marknaden vill inte ha dom,dom är för dyra och för brandfarliga.
Synpunkter från olika håll ger liv åt en blogg och tas tacksamt emot!
Min bror, långtradarchaufför sedan > 40 år hyser samma tvivel på el.bilar. Han ansåg att Saubini (L) var helt uppe i det blå, när hon förkunnade el.laddningsstolpar längs E4:an. I dagens tunga lastbilar finns ingen plats för tunga batterier och antal laddningsstopp längs vägen blir orimliga. Lagerkostnaderna är för stora, alltså susar ”lagren” ute på E4:an och dagens ”just in time” leveranser skulle inte fungera. Tanken med 9 timmars tvångsvila för chaufförer var god, men baksidan blev större. Under körtimmarna ligger tradarna i rallyfart längs vägarna och många chaufförer, inte minst utländska, har bilen full med öl, som konsumeras under trist tvångsvila. Olycksstatistiken för utländska chaufförer, är mkt högre än för de svenska, som numera lägger av pga av dumpade löner. Kostnaden i miljöpåverkan i framställning av batterier talas det också tyst om.
Marknaden är den som bestämmer i en demokrati.
Det går att lura och ljuga och bluffa en konsument men inte hur många gånger som helst.
Den svenska bilkonsumenten har lösnigen mitt framför näsan att ställa politikerna mot väggen, en gång för alla.
Lösningen heter EU.
En EU-medborgare kan helt lagligt hyra en bil i ett annat EU-land.
Hyrtiden får vara högst 1 år.
Efter 1 år kan en ny hyrperiod påbörjas.
Vid en rättstvist är det EU-domstolen som avgör hur EU-fördraget skall tolkas.
(Ingen kontroll av bilar vid EU gränser).
Den ekonomiska transaktionen kan förmedlas av t.ex. Klarna.
Frågor på detta?
Den höga beskattningen av motorfordon i Sverige kan få som föjd en utflaggning av den svenska fordonsflottan,samt förlorade skatteinkomster.
Jag tror heller inte på eldrift baserad på batterier. Däremot är elmotorer i kombintion med vätgasdrivna bränsleceller mycket intressant. Kan vi framställa vätgas med överskottsel från bla vind- , solkraft och givetvis kärnkraft av generation 4 kan vi rejält minska fosilberoendet och dessutom slippa köpa olja och gas från otrevliga länder.
Att ”industrin slutade investera i slutet av sjuttiotalet” har orsaker. Så är det ännu. Företagande, inte bara företag, flydde ju Sverige i panik efter socialisternas oblyga försök att likt tidigare kommunisterna i öster försöka konfiskera egendom. Någon gång på 80-talet träffade jag framlidne Hans Rausing och fråga om det var ett svårt beslut att flytta TetraPak från Sverige. Hans svar var att, emotionellt – ja – mycket svårt. Palmes försök kändes som högförräderi. Affärsmässig och pragmatiskt däremot, det tog bara två timmas att fatta beslutet. Antingen flyttade vi och överlevde som företag, eller så överlät vi allt till staten, och då hade vi ju inget mer intresse av att fortsätta själva. Vi skulle ha dumpat företag, det skulle ha blivit en statlig byråkrati, och självdött medan vi förmodligen skulle ha startat et nytt företag i ett annat land med företagsvänlig regering. Lika bra att flytta ut då. Det startas mycket företag i Sverige och finns bra innovation, men ingen är sådan idiot att man investerar i den neokommunism som Sverige har blivit. Därför försvinner företag och jobb utomlands på så tidigt stadium som möjligt, och jobben i Sverige ersätts med skattefinansierade byråkratijobb för att hålla siffrorna för arbetslösheten nere.
Det finns flera fel i inlägget. Först, vindkraft fungerar mycket bra och är lönsamt. Kinas vindkraft producerar idag mer än hela USAs kärnkraft, men det finns en stor skillnad. Kinas har enorma glesbefolkade områden där det blåser ständigt. Sådana finns inte i Sverige, besluten i Sverige tas på propagandistiska och ideologiska grunder. Inte tekniska eller pragmatiska.
Visst finns det tillverkare av elbilar. Genuina elbilar, inte tunga fossilbilar med elektrisk påhängsmotor. Kina har redan bytt ut tiotusentals fossilbilar mot elbilar. Problemet är att staten i i Sverige i praktiken har förbjudit dom i Sverige med lagar och regler. Elbilar bränner ju inte fossilt eller smutsar ner, och det är just det staten beskattar intensivt. Släppte man fram elbilar som Kina har gjort skulle inkomsterna katastrofalt minska. Detsamma gäller ju statens vapendragare, oljeindustrin och fordonsindustrin. Riktiga genuina elbilar vore för alla dessa en ekonomisk katastrof och måste till varje pris stoppas. Propagandan och lögnerna går på högvarv. Dessa elbilar drar bara en liten bråkdel av den energi fossilbilar förbrukar, så även om vi byggde fossilkraftverk för att ladda elbilar skulle de vara en otrolig fördel för miljön.
Tack för intressanta och spännande synpunkter! Förmodligen får koldioxid skatter kompensera uteblivna skatteintäkter på oljan.
För oss som inte är el-allergiker är det ju jättebra med eldrift.
http://www.eloverkanslig.se
Korrigering: http://www.eloverkanslig.org