År 2001, från min yrkestid inom rehabilitering.
Upprörd kvinna på Socialförvaltningen:
-Hur kan du säga något sådant? De har väl lika stor rätt att skilja sig som vi andra? Jag tror på vad människor säger och misstänkliggör inte som Du….”
Svaret fick jag, när jag hade meddelat min misstänkte om fejakade skilsmässor för att få ut dubbla bidrag, samt inkomst för uthyrning av nästa förturslägenhet.
Drygt 20 år senare har SD uppmärksammat bedrägerierna.
Nina Drakfors skriver på Facebook:
”Man tar i denna artikel inte upp hur fejkade skilsmässor gör att man betalar ut felaktigt försörjningsstöd.
Jag anser att kommuner vid ansökan om försörjningsstöd ska jobba aktivt med att göra hembesök i varje ärende där man misstänker att ett par utför bidragsbedrägeri. Om mannen är folkbokförd med 16 andra personer på en adress så är inte det troligt, utan mer troligt att man utför bidragsbedrägeri.
Jag har till nämnden 2 februari 2020 i Norrköping påtalat behovet av fler anställda som utreder misstänkta socialbidragsbedrägerier vid ansökan om försörjningsstöd, så att ett ärende inte blir liggandes i över ett år utan att utredas. Handläggningen ska göras skyndsamt och det i sin tur kommer sända ut en signal att det inte lönar sig att begå bidragsbedrägeri.
Nedan kan du läsa nämndinitiativet:
Nämndinitiativ till Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden – gällande åtgärder för att utreda, minska och förebygga bidragsbedrägerier
I Sverigedemokraterna budget för 2020 gällande Arbetsmarknads- och vuxenutbildningskontoret (AVK), ville vi anställa 2 extra personer för att skyndsamt utreda misstänkta socialbidragsbedrägerier vid ansökan om försörjningsstöd. Vid det tillfället visade statistiken av öppnade bidragsbrottsärenden hos AVK att det mellan 2015 – 2018 hade ökat med 342%. Statistiken för 2019 visar nu att anmälningarna jämfört med 2015 har ökat med 692%.
Ökningen av bidragsbedrägerier är inte något som endast sker i Norrköping, utan verkar vara något som de flesta kommuner är drabbade av.
I Södertälje har man de senaste åren genom egen kontrollverksamhet och förändrat arbetssätt lyckats minska utbetalningarna av försörjningsstöd med 10%, man uppskattar att utbetalningarna kan minskas med ytterligare cirka 30%. I samarbete med Polisen, Hyresbolagen, Arbetsförmedlingen, Regionen, Försäkringskassan och Skattemyndigheten har man sedan mars 2019 arbetat med ett projekt som kallas ”Gökungen” – vars syfte är bland annat att minska överutnyttjandet av välfärdssystemet och motverka de normförskjutningar man konstaterat finns.
Ett område där Södertäljepolisen och Södertälje kommun ser en tydlig normförskjutning är överutnyttjande av välfärdssystemet genom svartkontrakt, skenskilsmässor, felaktiga arbetsintyg med mera och många ser det som legitimt att fuska för att få mer bidrag.
Fenomenet är så utbrett att en svart marknad med andrahandsuthyrning och svartförmedlingskontrakt utvecklats. Summeringen av lärdomarna som Södertälje har gjort är citat: ”Vi har gått från tro till vetande, det har gjort att vi fått reda på och stärkt rättssäkerhet i våra utredningar. Vilket ställer krav på mod att samverka med alla myndigheter. Vi får hela bilden och kan fatta rätt beslut”.
Det är oroväckande att det förekommer en normalisering av överutnyttjande av välfärdssystemen samt att en bidragande orsak till att normalisering kunnat utvecklas varit ”kulturen” inom Södertäljes förvaltning för utbetalning av försörjningsstöd.
De berättar i sin presentation av deras arbetssätt mot bidragsbedrägeri med rubrik ”Att bygga myndighetskultur, upptäcka fusk och agera mot brott inom socialtjänst”, att de gått från en inställning/kultur där man vill lita på vad som sägs till att istället skapa en kultur som präglas av att utreda och veta, till skillnad från att tro.
Södertälje har gjort bedömningen att det handlar om att bygga en annan kultur och uppger i sin presentation att kulturen 2016 präglades av att betala ut pengar i tid, och att kulturen 2019 istället präglas av att utreda rätten till ekonomiskt bistånd.
I Norrköping har AVK tidigare arbetat utifrån ett ”konserverande arbetssätt”, vilket skapat passiva bidragstagare. Man kan misstänka att detta även förenklat för att bidragsbedrägeri genomförs utan
att bli upptäckt. Med tanke på ökningarna av antalet anmälningar i Norrköping är det troligt att det, likt i Södertälje, har blivit en normalisering av bidragsbedrägerier och mörkertalet kan vara stort.
När flerårsbudgeten 2020-2023 beslutades 2019-05-16 fick AVK följande uppdrag av nämnden, att kontoret ska i arbetet med internbudgeten beakta följande i analysarbetet:
-Vilka besparingar kan Norrköpings kommun genomföra om Södertäljemodellen appliceras?
-Vilka ytterligare åtgärder kan göras för att upptäcka misstänkt bidragsbedrägerier inom försörjningsstöd?
– Hur stort uppskattar AV-kontoret att mörkertalet för bidragsbedrägerier är?
När internbudgeten för 2020 beslutades så presenterades inga svar på frågeställningarna som AVK skulle beakta gällande besparingar, åtgärder samt mörkertal för bidragsbedrägerier i Norrköping.
Utifrån ökningen av anmälningarna i Norrköping samt normaliseringen och utbredningen av bidragsbedrägeri i Södertälje anser vi att det inte är tillräckligt med 2 stycken heltidsanställda utredare av misstänkta socialbidragsbedrägerier, utan de behöver vara 4 stycken.
Det är av yttersta vikt att skyndsamt utreda anmälningar om bidragsbedrägeri då det annars finns risk att bidrag fortsätter att felaktigt betalas ut. Utredningsarbetet förenklas också avsevärt om det misstänkta brottet skett i närtid, och när man utreder skyndsamt markerar Norrköpings kommun om allvarligheten i det begångna brottet. I Norrköping ska man inte komma undan med bidragsbedrägeri.
AVK har inte lyckats utreda misstänkta socialbidragsbedrägerier skyndsamt då de i nuläget utreder anmälningar som registrerats i mars 2019, man utreder således cirka ett år gamla anmälningar och information. Det är helt oacceptabelt att en anmälan om misstänkt socialbidragsbedrägeri tar mellan ett till två år innan den utreds, eller att anmälningar läggs ner på grund av att anmälan är två år gammal och utredning därav inte går att göra.
Välfärdssystemen i Sverige är till för dem som verkligen behöver hjälp – de som utför bidragsbedrägerier stjäl inte bara från kommunen och skattebetalarna, de urholkar resurserna för dem som är i behov av välfärdssystemets skyddsnät.
Utifrån ovanstående yrkar Sverigedemokraterna på följande åtgärdsplan:
– Att AVK omfördelar personal så att ytterligare 2 personer på heltid arbetar med att utreda misstänkta socialbidragsbedrägerier, totalt 4 heltidsanställda.
– Att utredningarna och anmälningarna kallas för misstänkta socialbidragsbedrägerier, och inte som idag för felaktigt utbetalning (FUT).
– Att personal på AVK utbildas i effekterna av organiserad brottslighet mot välfärden i förebyggande syfte, för att öka kunskapen om vad som krävs för att skapa en utredning av god kvalitet och för att de själva ska förhindra felaktiga utbetalningar.
– Att ett projekt liknande ”Gökungen” genomförs i Norrköping.
– Att anmälningar om misstänkt socialbidragsbedrägeri ska utredas inom tre månader.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fejkade-skilsmassor-bakom-felaktiga-miljonutbetalningar
Allt är som vanligt i det nya Sverige; mord i;
-Linköping, -Älta, -Alvesta och -Kista bara under de senaste dagarna.
Kalla detta för det som det verkligen är. Medveten STÖLD av skattemedel. Det vill säga, kriminell verksamhet. Åtgärder skall ledas och samordnas av Polisen, gärna på beting.
Resultatutfallet redovisas neutralt av Polisen i SVT på lämplig sändningstid regelbundet.
I förekommande fall alltid utvisning på livstid.
Det har ansetts och anses alltjämt rasistiskt att ifrågasätta beteenden hos invandrare.
Få anställda i välfärdsorganistioner vågar granska misstänkt fusk. Dessutom är förmodligen flera i socialtjänster välvilligt inställda till att ge bort pengar, för det är ju deras jobb.
Det är orsak till att lite görs. Vi kan inte räkna med ändringar innan kassorna har tömts.
Att bli omtyckt med andras pengar är lätt, för då är man kulturkompetent. Annars kan hot, stryk och förföljelse komma direkt.