Fortsatt debatt om utredningen en likvärdig skola.
Det är inte ofta jag håller med Gunnar Hökmark (M) men denna gång gör jag det i hans ledare i SvD den 11 maj. ”Maktens arrogans mot unga människor.”
Men aldrig ett ord om giftiga ingiftens konsekvenser eller om utomeuropiska elevers fostran i respektkultur. Vad de matas med av föräldrar, släkt och vänner får heller inte nämnas. Islams överhöghet och föraktet mot västerlänska värderingar utgör en hög mur, så inte en gnutta tacksamhet kan sippra ut mot värdlandets medborgare som tvingas göda dem. De skall kuvas både av otacksamma, icke assimileringsbara migranter och politiker som lanserat den humanitära stormakten. Dess främsta syfte är den egna internationella karriären och då är folkets väl underordnad.
————————————————————————————-
Citat: Inledning och avslut på Hökmarks artikel.
”Utredningen om en likvärdig skola kom att handla om hur man ska bevara en orättfärdig skola olikvärdig för alla elever som går i den. I stället för att ge förslag på hur elever ska kunna välja bättre skolor, och skolor som är bäst för den enskilde, mynnar utredningen ut i att det är god skolpolitik att hindra elever ifrån att välja bra skolor, motarbeta de skolor som elever väljer för att i stället lotta ut dåliga skolor mellan elever som inte vill gå i dem.
Utredningen är ett uttryck för den nonchalans mot kunskap och enskilda elever som alltför mycket har präglat svensk skolpolitik. Den enskilde eleven är inte ett eget subjekt, med ansvar för sina strävanden efter kunskap, utan ett objekt för den politiska maktens vilja att lägga tillrätta konsekvenserna av dess misslyckanden……
……..Det finns inget likvärdigt i att tvinga elever gå i sämre skolor. Inget likvärdigt i att värna existensen av dåliga skolor. Inget likvärdigt i att hindra fler elever att välja den skola de vill ha. Inget likvärdigt i att motverka bra skolor.
Sveriges skolproblem handlar inte om att för många går i bra skolor utan att för många går i skolor som inte håller måttet. Den svenska skolans problem med nyanlända som inte kan hänga med och en bristande kvalitet i resultat, löser man inte genom lotteri. Man löser det genom reformer så att fler kan välja den skola som är bäst för dem och att fler bra skolor kan utvecklas för att ge elever den bästa möjliga starten i livet. Allt annat är maktens arrogans mot unga människors vilja att göra det bästa av sitt liv. ”
Källa: https://www.svd.se/maktens-arrogans-mot-unga-manniskor
Blogg inlägget från den 1/5 ”Likvärdig skola – varför det?” har kompletterats till NewsVoice.
SOU 2020:28. (27-04-27) Till statsrådet Anna Ekström. ”En likvärdig skola”. En ordorgie på närmare 800 sidor. Det måste vara enklare att fråga varför infödda nordbor flyttar ifrån de rödgröna bidragsmarinerade röstboskapsområdena. Detta har pågått i flera decennier. Detta politiska vansinne kostar skattebetalarna hundratals miljarder varje år. Vad är det som är svårt att förstå? Vad begriper statsministern? Vad gör statsministern?
Varje felanvänd krona är stöld från folket. Stölder skall lagföras.