”UTEBLIVNA INVESTERINGAR ERSÄTTS MED LÄGRE HASTIGHET”

Detta inlägg från Jan Ivarson, politiskt obunden, har min bror, långtradarchaufförens fulla stöd.

Trafikverkets åtgärder, eller rättare sagt brist på åtgärder ger han inte mycket för. Tvångsvilan på 9 -11 timmar, mellan körsträckorna låter bra med utvilade chaufförer, men motsatsen råder i praktiken. Utländska chaufför stärker sig ofta med öl och sedan liknar E4:an en rallybana för att chaufförerna ska hinna leverera godset ”just in time,” då lagerhållningen försvann.

Min bror har fyllt 65, men jobbar för att kunna heja fram hemmasonen Marcus Ericsson från Kumla i Indcar loppen i USA, premiär den 15 mars i St Petersburg.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/EWE2QK/indycar-2020-guide-till-alla-lopp-for-ericsson-och-rosenqvist

………………………………………………………………………………………

Nu till Jan Ivarsons klargöranden beträffande trafikverket:

Svt berättar att Trafikverket beslutat att hastigheten skall sänkas på många vägar, från 90 till 80 km/h. Minskningen är 12 %, ungefär så mycket som befolkningen ökat under 2000-talet.

Motivet är att minska antal dödade i trafiken. I vissa meddelanden sa Svt att sänkningar behövs för det kommer ta många år att bygga bättre vägar. Hastighet dödar, sas det också.

Vägarna har inte byggts ut i takt med folkökningen. Orsak till uteblivna investeringar är i hög grad folkökningens kostnader. Istället för att skylla olyckor på hastigheten, kan man säga att icke ombyggda vägar dödar. Den beskrivningen avstår Svt från.

Pengarna bilismen betalar går delvis till annat. Vi har inte klarat av att bygga ut vägnätet i takt med ökad befolkning och ökade skatter. Vart går skatten på koldioxid? När kompletteras den med batteriskatt?

Minskad hastighet innebär att bilarna vistas längre tider på vägarna. Då ökar trafiktätheten tidvis och transportkapaciteten minskar. Vägnätet är exempel på hur svårigheter uppstår då man ökar landets befolkning med låginkomsttagare och arbetslösa.

Jan Ivarson
……………………………………………………………………

Trafikverket får illustrera flertalet av samhällets skattefinansierade skyldigheter, där en stor del går till de som aldrig betalt eller kommer att betala en krona i skatt. Då går uppfinningsrikedomen på högvarv i Rosenbad och lögner produceras på löpande band, för att dölja den humanitära stormaktens slukhål, en migration som landet inte klarar av.

Därför får etnicitet aldrig nämnas vid brottslighet, den har ingen hemvist. Bara när det gäller svenska, medelålders män, då är precisionen utan begränsning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *