Att kunskapsnivån sjunker inom skola är välkänt efter flera Piza resultat, det som är jobbigt tas bort. Nu är det läsning med förståelse av vad man läst som är i fokus.
I den senaste Pisa-undersökningen kunde exempelvis en fjärdedel av landets 15-åringar inte förstå innehållet och huvudbudskapet i en text. Med andra ord kunde en fjärdedel inte läsa, rapporterar SvD, men hemvisten för denna fjärdedel utelämnades helt.
En liten ljusglimt var dock Timss rapporten nyligen som konstaterade att grundskoleelever hade förbättrat betygen i matematik i fjol, men smolket var att skillnaderna hade ökat. Hemvist är totalt tabu att nämna, socio/ekonomiska skillnader och studieovana hem lyder omskrivningen för främst invandrarelever.
”….Med risk för att vara en glädjedödare, skriver SvD – det är sannolikt för tidigt att glädjas åt förbättrade mattekunskaper. I våras gick 15 600 niondeklassare ut årskurs 9 utan godkänt mattebetyg. Det är 12,8 procent av eleverna – dessutom en ökning mot året innan….” https://www.svd.se/a/alq4q5/har-svenska-elever-verkligen-blivit-battre-pa-matematik
SVT är som vanligt i sin mångkulturella högform och visar endast svenska elever i sina nyhetsreportage när det handlar om brister. Trots, att om Piza resultaten delas upp efter etnisk bakgrund, så är det elever med invandrarbakgrund som kraftigt drar ner resultaten. Utpekanden av elever och studenter med utländsk bakgrund är diskriminering med undantag av etniska svenskar. Detta gäller på alla områden. https://www.friatider.se/bara-svenskar-nar-svt-rapporterar-om-elever-som-inte-kan-svenska
Från SvD fick jag lära mig vad lyssneläsning innebär. Lyssneläsning innebär att elever får lyssna på läroböcker och textmaterial samtidigt som de följer med i texten, (vilket de ibland inte ens gör) i stället för att traggla och ljuda ihop bokstäver till en mening. Lyssneläsning har blivit mycket populärt bland lata och bekväma elever, föräldrar och skolledning, eftersom det är enkelt, billigt jämfört med specialpedagoger och böcker. Metoden kommer från dyslexi undervisning, men har nu spridit sig med fart in på alla skolbänkar.
Ett stort svek mot ungarna, konstaterar ledarskribenten och jag håller med. https://www.svd.se/a/Jb3QoR/lyssnelasning-ar-ett-svek-mot-sverige-elever
SVT, statsmedias främsta propagandaorgan, är däremot mycket generös med inslagen från tävlingen Ortens bästa poet 2024 som nu är tillbaka, eftersom det endast invandrarelever som får tävla.
”Poesitävling ger röst åt unga i förorten Natur & Kultur stöder Förenade Förorter för att de samlar, mobiliserar och organiserar unga och vuxna i förorten, med fokus på organisering, folkbildning och kultur på lokal nivå. Deras verksamhet bidrar starkt till att ge ordet till fler.” https://forenadefororter.se/
Sponsorer trängs i dörren och röster från förfördelade unga strömmar åter ut. Majoriteten av rösterna talar mest om för oss utanför förorten hur diskriminerade de är. Tänk om någon text kunde handla om hur bra de och deras familjer fått det i Sverige, utan minsta motprestation. Här bär främst rödgröna partier ett stort ansvar, eftersom krav och skyldigheter har förvandlats till kränkning av deras supporters.
Under min yrkestid har jag även mött heligt förbannade invandrare som tidigt kom till Sverige, men också några få av dagens riktiga flyktingar. Deras ilska var stor mot sina efterkommande bröder och systrar som bara krävde och krävde utan ett uns av tacksamhet. Ofta hade de tidiga invandrarna skött sin integrering helt själva utan samhällets alla stödjande insatser. God vilja att arbeta hade finnar och italienare och med hemvist från en västerländsk kultur så gick integrationen som smort.
Trots att Institutet för Näringslivsforskning gav ut en rapport som var positiv till NO-excuse pedagogiken, efter granskning av utfallet i flera länder, så tycks metoden ha hamnat i papperskorgen. Effekterna var i flera fall starkast bland elever med utländsk bakgrund och svaga språkkunskaper, så protesterade vänstersinnade skoldebattörer i högan sky. Ta inte hit den till Sverige löd stridsropen.
https://www.ifn.se/publikationer/rapporter/2023/2023-heller-sahlgren-no-excuses-en-skolpolitisk-losning-for-sveriges-utanforskapsomraden
Självklart för att metoden eliminerar alla bortförklaringar med borttagande av offerkoftor. Mycket stöd och uppmuntran för ansträngning ges och konsekvenser direkt för dåligt beteende, gav flumpedagogikens predikanter kalla kårar. På vissa av deras flumskolor fick ungen applåder när den svarade fel, rättning kunde skada självkänslan och sågs med oblida ögon.
Längst ut tror jag att vänsterns flumpedagogik bottnar i NWO globalisters önskan om att låta en stor del av befolkningen få bli allt dummare. Eftersom de då är lättare att indoktrinera, vilket passar deras agendor förträffligt med visionen av lydiga arbetsbin, som de 17 målen försöker gömma. Vänstern lyfter hellre sociala skillnader än genetiska variationer som förklaring till elevers dåliga kunskaps prestationer, för då kan bidrag med skatteuttag öka.
Automatisering med AI gör en stor del av oss överflödiga och enbart tärande. Pandemier och dödshjälp är ett led i denna vision, där tärande skall elimineras. För vänstern med deras lika värde ideologi så är det smärtsamt att erkänna att vi är genetiskt olika i huvudkontoret. Olikheten skall med mer bidrag sopas bort, trots att resultatet har blivit tvärtom.
Drömmen om global rättvisa är enbart en förnyelse av mänsklighetens största fiende kommunism/socialism som varken demokraterna i USA eller våra rödgröna partier har övergivet. Tyvärr med samma superrika arkitekter bakom sig som tidigare, när Lenin och Stalin härjade igång.

Bild från regeringen.se
Nu kommer jag inte ihåg hur många ”reformer” den svenska skolan har fått ta emot sedan 70-talet, tror det rör sig om ett hundratal, vilken annan yrkesgrupp har råkat ut för detta! En sak är säker och det är att ALLA politiska partier har varit inne och gett sina ”råd” och hur de tycker skolan ska skötas och styras. Med facit i handen så har den utvecklingen varit fruktansvärt negativ för de svenska skolbarnen, men vilka politiker bryr sig! Allt handlar ju bara om vilken partifärg de tycker driver den bästa skolpolitikern, ingen bryr sig egentligen om barnen.
Skolan ska bygga på fakta, evidens och vetenskap, absolut inte på en politisk tanke!!
Se på det länder där skolan är ”helig” bla Singapore och Finland. Skolan ska bygga landets framtid, fostra men absolut inte uppfostra eleverna till bra svenskar, se till att de som är duktiga/läshuvuden ska få den utmaningen de behöver för att utvecklas samtidigt ska de som behöver hjälp ska få detta. Och de som inte förstår vad de gör i skolan ska få gå i en specialskolan tills de har förstått innebörden med att lära sig för livet.
Börja med att ta bort alla politiska aktivister inom allt som rör skolan, se till att skolan bygger på vetenskap, evidens och fakta, vi kan börja där och bygga uppåt. Visst det kommer ta några år att ställa allt till rätta, men med dagens system så har vi snart inget kvar. Bara att välja vilken väg vi ska gå.
Tack för ”…Skolan ska bygga på fakta, evidens och vetenskap, absolut inte på en politisk tanke!!..”
Värdegrund och det lika värdet stjäl mycket tid från att lära sig läsa, skriva och räkna.
På pränt det alla som tänker själva redan vet;
https://www.friatider.se/sveriges-elever-bast-om-man-raknar-bort-invandrarna
samt en insändare till Nya Dagbladet från en pensionerad lärare
https://nyadagbladet.se/insandare/svensk-skola-har-problem-igen/