Mitt i prick:
”……..på den här skolan lovar vi höga betyg utan ansträngning för eleverna vilket vi åstadkommer genom att skippa kompetenta lärare med hyggliga löner och i stället låter skolägaren lägga motsvarande belopp i fickan….” skriver Peter Engellau i DGS när han ser tillbaka på skolpeng 83, som han var med om att genomföra.
En granne som är professor i matematik på universitetet beklagar sig över att studenter inte har tillräckliga grundkunskaper i matematik, när de börjar på universitet. Det har tom hänt att en moder ringer och klagar som inte förstår hur hennes kära son inte klarade tentan.
Kunskaper och krav sjunker medan betygen ökar. Först var det Göran Perssons kommunalisering av skolan, sedan kom förste lärarreformen som splittrade lärarkåren. Det är allmänt känt att lärare som står rektorn närmast och inte är så kinkiga med betygen som erhöll dessa tjänster med påfyllnad i lönekuverten.
Nu handlar det inte längre om är du lönsam lilla vän utan om den privata skolkoncernens lönsamhet, där lönsamheten höjs med höga betyg, vilket är reklam för fler elever och därmed ökad skolpeng.
Bild från lillipolitiken.blogspot.com
En känd målning från 1972 av Peter Tillberg som inspirerades av sin skolgång på -50 talet, där lärare var lärare och inte någon inställsam kamrat pedagog.
Att rabbla tabeller, memorera och ständigt repetera är bränsle för synapsers tillväxt, men inte hos skolverkets karriärsugna, postmoderna tjänstemän, som ständigt har nya destruktiva reformer i fickan. Nu skulle elever söka sin kunskap själva, om det överhuvudtaget fanns någon och de skulle lära sig att ifrågasätta utan något kunskapsgolv. Katedern blev ratat och respekten för läraren med den, nu var det sociala pladderförmågor som blev ledstjärna och förutan kunskapsgolv hamnar elever lätt vilse på nätet.
Ett förslag för att råda bot på överbetygen är att lärare utifrån rättar de nationella proven, samt muntligt utvärderar elevers kunskapsnivå åtminstone på gymnasienivå, men det får inte samma entusiasm hos den fria marknadens politiker. Utredning på utredning sjösätts för att politiker skall slippa konflikt med marknaden, samt föräldrar som vill rädda sina barn från dåliga skolor, där lärare kan få stryk av utåtagerande elever och där främst flickor blir krockkuddar. Barnombudsmannen kan stå bakom dörren med skadeståndspappren redan ifyllda, nej inte för läraren utan för den kränkta eleven som har fått lämna klassrummet. Att peta på en elev som går bärsärkargång är idag livsfarligt för en lärare, då kan tjänsten ryka.
När inte ens kränkthet som är barnombudsmannens ledstjärna hjälper, då är det integration som är på modet. Duktiga elever skall flyttas till skolor med underpresterande och stökiga elever. Politikers ständiga dårskaper med det lika värdet skall råda bot på trilskande gener, som också kan bero på kusingiften efter flera generationer, som politikerstyrda forskare bagatelliserar.
Att predika om kunskap går bra både i talarstolen och bakom debattartiklar har tangenterna smattrat fort hos överarvoderade konsulter.
Även här har socialdemokraterna svikit elever både de hög-och lågpresterande. Nu öser kommunpolitiker med statens hjälp pengar över invandringstäta skolor, som utarmar kommunala skolor, som ofta får agera städgumma, när koncernen plockat ut vinsterna och låtit skolan sjunka.
Peter Engallau förklarar myndigheters sölighet med att de vägrar förstå att lika utfall bromsas av att vi har olika gener oavsett vad som står i partiprogrammet och i skolverkets rekommendationer till de stackars lärarna, som individuellt skall anpassa lektionen efter 20-30 ungar.
”…..om ett skolsystem prompt ska skapa lika utfall för alla elever oavsett medfödda förutsättningar så finns det ingen mer tillförlitlig metod är betygsfusk för att skapa det underverk…”
Om nya läsare är intresserade av mitt adrenalin skäll så finns många inlägg under kategori skola.
Högsta betyg är en mänsklig rättighet. Iallafall för baaarn. Ingen ska behöva känna sig kränkt på skoltid.
Hörde för längesen att betygsinflationen tog ett bestämt kliv uppåt med början på slutet av 90-talet, och efter hand MVG blev det vanligaste ämnesbetyget… Sämre kunskaper men högre betyg, how about that?
Sigtunaskolan Humanistiska Läroverket drivs av Sigtuna Skolstiftelse, med Sigtunastiftelsen och Knut & Alice Wallenbergs stiftelse som huvudmän. Som har sina rötter i 1920-talet och de två internatskolor som då fanns i Sigtuna.
Att det ”sprutat” ut glädjebetyg sedan 1920 talet och att de befäst de HÖGRE samhällsutbildningarna sedan dess är ett gigantiskt hån mot alla andra studerande. De privata skolorna har och ger förtur oavsett vad man presterar. Det är enbart betyget som har betydelse.
Anledningen till dessa förmånliga privatskolor kan mycket väl vara att man hela tiden sett till att ha ”sitt folk” på alla de viktigaste samhällsposterna. Det vill säga de är vikta åt kapitalets och politikernas avkommor. Allt för att säkra och utöka sin förkovran för sig och till sina framtida ”anhöriga”.
Det omvända låg/fanns på 1980-talet där man prioriterade män före kvinnliga utbildningssökande till Veterinärhögskolan. Oavsett om kvinnorna hade högre betyg!
Hur hade Sverige sett ut om Tjänstemannaansvaret inte hade tagits bort 1976, politiker? Hade vi sluppit er oavbrutna korruption samtidigt som VI skulle få det bättre, än vad vi har idag? Vilka har fått det bättre? Är det Politikerna & kapitalet eller är det de svenska ”fotfolket”?
Intressant kommentar om överheten som säkrar sitt eget folk till alla viktiga maktposter.