Tål islams bröder och systrar generös välfärd, då får de banne mig också tåla skämt

I dag tänker jag ge lokaltidningen beröm, för jag gillar flera av Sadine Madons ledarkrönikor. Hon är politisk chefredaktör för Uppsala Nya Tidning.

Här är ett exempel från den 18 augusti, som hon sammanfattar med; Om fundamentalister inte tål skämt, då behöver de fler skämt.

https://corren.se/ledare/ledarkronika/artikel/sverige-behover-tusentals-fredrik-andersson/j8dxvp1l

Utgångspunkten var att komikern Fredrik Andersson fick motta hotfulla kommentarer efter ett skämt om koranbränningar som genererade flera hundratusentals visningar på Tiktok och som Uppsala Nya Tidning uppmärksammande (7/8).

Tro nu inte att det var särskilt grovt, skämtet riktade sig mer mot oss fyrkantiga svenskar som lyder storebror i alla väder tom när vi vill ställa till bråk.

Det är så svenskt att kontakta polisen och ansöka om en tid för att ställa till kaos” förkunnade han.

Men det räckte för att lättkränkta totalt humorlösa muslimer med Koranen under armen skulle hota med mord, som till exempel snart blir ditt avslut som Lars Vilks. Förmodligen är det nog bara haveriutredningen (som följer storebrors order) som tror att det bara var en olycka, precis som konstaterandet att det var bogvisiret som bara lossnade på Estonia.

Islamtrogna muslimer är mycket duktiga på att uppleva kränkthet, när minsta lilla snöflinga fastnar på Koranen, som politiker direkt hörsammar. Runt islam finns det många minor som kan smälla vid satir, konst, tavlor, som kultureliten snällt plockar ner. Likt bortskämda ungar ökar radikala muslimer sina lönsamma hot mot värdländer, som skattetyngda medborgare tvingas försörja. Tyvärr verkar även mindre radikala muslimer hålla med. Jag hör aldrig någon protest oavsett vad deras Muhamed, Ali och Amir ställer till med. Allt är samhällets fel och våra fega politiker bara jamsar med.

Sakine Mudon tar också upp och hyllar  Elisabeth Ohlsons utställningar som hon anser ha stärkt yttrandefriheten genom att provocera, men nu skall den plötsligt försvinna tack vare politikers ryggradslöshet.

Min mor som lämnat jordelivet sedan länge, hade inget emot homosexuella, men tyckte som gammal kyrkvärd inte om att Ecce Homo utställningen promt skulle in i kyrkorna. Varför duger inte sedvanliga utställningslokaler och museer undrade hon? Gud finns väl där också?

Bara tanken på att en utställning om pedofilen Muhammed och hans krigiska gärningar skulle in i en moské är nästan omöjligt att ta in, för då skulle nog hela Sverige gå upp i rök.

Krönikan avslutas med

”…Hoten mot svensk yttrandefrihet började inte med Koranbränningarna – och kommer inte att sluta med dem……..//….Under den här sommaren har landets styrande politiker upprepat att det som är lagligt inte alltid är lämpligt. Men vad ska vi med yttrandefriheten till, om den aldrig ska skava, förarga och uppröra? Om fundamentalister inte tål skämt, behöver de garanterat fler skämt.”

Frånvaron av humor inom islam är slående jämfört med den judiska humorn. Förtryck och utanförskap tror jag kan vara en orsak till att humorn blivit så stark hos överlevande judar och deras efterkommande.

Humor kan vara ett sätt att närma sig det ofattbara i pressade situationer, är min erfarenhet från sjukvården. När unga killar med permanenta ryggmärgsskador måste ta in att rullstol har ersatt deras ben kan humor bli ett sätt orka överleva, när chocken i det akut stadiet klingat av. Jag minns mer skämten och skratten från yrkestidens gymnastiksal, än gråt och förtvivlan.

Tyvärr finns ingen humor källa till kunskap hos fundamentalister eftersom självironi saknas i deras Koranstyrda tankevärld. Kanske är det också en förklaring till att de står och stampar på medeltida nivå?

Bild : Colourbox. Stockfoto

8 tankar kring ”Tål islams bröder och systrar generös välfärd, då får de banne mig också tåla skämt

  1. Koranen är en slags förmedeltida terroristhandbok som uppmanar till våld och död på ”otrogna”. Förbjud vansinnet.

  2. Att tåla skämt. Sätt det på prov.
    Att skämta med medelålders kvinnors åldrande utseende.
    Att skämta med förintelsen.
    Att skämta med homosexuella.
    Att skämta med ett dödsfall i en familj.
    Men ändå, är inte sådana skämt yttrandefriheten – eller????

    1. Jag anser att humor är ett viktigt och tacksamt verktyg som måste anpassas efter den
      aktuella situationen och det har stor betydelse vem/vilka som skämtar, hur och var det skämtas.
      Galghumor är när judar kan skämta om förintelsen, bögskämt är vanligt bland homosexuella män, medelålders kvinnliga komiker om deras falnande yttre och till exempel komikern i inlägget, som skämtade främst om svensk fyrkantighet, men inte ens det tål Koranens anhängare. Om man flytt, mutat sig till ett sekulariserat land, ofta utan asylskäl och tillägnat sig hög välfärd, då får man banne mig ta seden dit man kommer.
      Om hänsyn skall tas till allt som invandrare med olika religioner betraktar som heligt av värdlandet, då är det bättre att de återvänder hem.
      Humor kan vara förlösande i många sammanhang. Idag florerar kränkthetskulturen ofta hos minoriteter där woke kulturen har fått fäste, med en vänster som hejar på.
      Jag är dödstrött på humorlösa ofta självgoda och lättkränkta personer och skall hänsyn tas till allt som kan kränka då finns det ingen yttrandefrihet kvar.
      Jag kan hålla med om att humor inte alltid är roligt, ”men utan humor skulle ingenting vara roligt”

      1. Jag har en inneboende muslim hos mig och jag kan känna att politikens absoluta svaghet är dess brist på individualisering. Denne inneboende har hittills skött den överenskomna avgiften utan att man skall behöva blanda in papper. Ganska bra men allt allt har minst två sidor eller krafter skall vi säga medkrafter och motkrafter?

        1. I grupp är muslimer homogena, enskilt mer heterogena precis som svenskar vid köksbordet. Problemet är att Koranen inte accepterar någon individualism, utan straffar avfällingar/otrogna. Därför har jag svårt att skilja på religionen islam och muslimer i allmänhet.

      2. Kanske vi skulle prova med en del skämt och karikatyrer om afrikanernas platta näsor och judarna krok-näsor och studera hur de ”lättkränkta” reagerar.

Kommentarer är stängda.