Stefan Torssell skriver på Facebook:
”Ni som läser detta ligger 3 år före i debatten.
Biltransportfartyget Fremantle Highway brinner fortfarande utanför Hollands kust.
Det är en olycka som kommer att påverka världsutvecklingen.
I tystnad.
Journalistisk tystnad.
Fremantle Highway lämnade Bremerhaven tisdagen den 25 juli på kvällen.
På natten den 26 juli utbröt en brand ombord.
Omedelbart kablades en lögn ut över världen.
Någon (vi kommer aldrig att få veta vem) sa att det fanns 25 elbilar ombord, samt 2857 fossildrivna bilar.
Det rätta antalet är 3285 vanliga bilar och 498 elbilar.
Varför dessa siffror är viktiga ska jag strax berätta.
Elbilar självantänder mellan 150 -250 grader Celsius.
Temperaturen rusar upp mot 2700 grader.
Stål smälter vid 1500 grader.
Jag har tittat på bilder på Fremantle Highway från värmekameror .
Den starkaste värmen finns midskepps, alltså mitt på båten.
Samt i främre delen av fartyget.
Låt oss anta att det finns 12 lastdäck, höj- och sänkbara.
Dessa däck är omkring 1,70 m höga.
Det är därför dessa båtar ser ut som skokartonger.
Däck 1 längst ner, däck 12 högst upp.
Jag bedömer att elbilarna fanns på däcken 5 till 7, samt i förliga delen.
Bilder från Fremantle Highway visar också att det är där färgen på fartyget har lossnat.
Det betyder 2 saker:
1. Branden har inte nått maskinrummet som ligger akterut.
2. Branden har ännu inte skadat den nedre delen, vilket gör att Fremantle Highway kan fortsätta att flyta.
Men nu till katastrofen.
En vanlig bil får bara ha 5 liter i tanken från fabriken.
Säljaren tjänar inte på att fylla mer i tanken.
Ombord innehåller tanken runt 4 liter.
3285 x 4 x 0,8 = 10 500 kg bensin.
Bensin har en densitet på 0,8.
Men ett litiumjonbatteri väger 450 kilo.
498 x 450 = 225 000 kilo.
Ni märker skillnaden.
Ett batteri innehåller 8 kilo kobolt.
Gränsen för hälsorisk med kobolt utsöndrad i luften är 0,02 milligram per kubikmeter.
Giftet tas även upp av huden.
Det är inte lönt att räkna på riskerna.
Spring därifrån.
Gretareligionsfanatikerna brukar säga att bränder kan lika gärna börja i bensinbilar så det är ingen större fara med elbilar.
Det spelar ingen roll var en brand börjar.
Ett lastrum med brinnande vanliga bilar kan man släcka med koldioxidgas eller halon.
Dessa gaser är tyngre än luft och kväver en brand genom att tränga undan syre.
Men ett litiumjonbatteri är en kemisk blandning som inte är beroende av något syre.
Ett litiumjonbatteri i en elbil består av 450 kilo med tusentals små celler som självantänder en efter en.
Röken som utvecklas är extremt giftig.
MSB har visat att det går att släcka en brand i en elbil.
Två brandmän i en rymddräkt kan skära upp batteriet och vattenfylla det och branden slocknar.
Så i en Gretaframtid när 3000 elbilar börjar brinna så är det bara att skicka ombord 6000 brandmän så är det fixat.
Det var därför de ljög om antalet elbilar ombord.
498 elbilar som brinner går inte att släcka.
Det är inte ens en brand.
Det är 450 x 498 kilo i en kemisk reaktion = 225 000 kilo.
Antalet elbilar ombord bestämmer katastrofens storlek.
Hur ska man i framtiden kunna transportera dessa bilar runt om i världen?
Tänkte inte på det.
Vad ska man göra med en brand i ett källargarage?
Det spelar ingen roll om elbilar inte brinner så ofta.
Det är när de brinner som det går illa.
Att Sveriges journalister inte berättar om detta är jag inte ett dugg förvånad över.
De är falska och okunniga, en mycket vanlig journalistisk kombination.
För övrigt anser jag att Norrland bör bli en egen nation för att slippa huvudstadens vanskötsel av riket.
Stefan Torssell 31 juli -23″
Bild från SR Mycket svårsläckta bränder i el bilar
och på färjor kan det bli en katastrof, men här blundar
klimataktivister för vetenskapen.
Ps. Min bror, långtradarchauffören, som nu är pensionär, är av samma åsikt som Torsell. Detta är bara början på olyckor och katastrofer. Ds.
Jag plockade fram lite bilder av vad som händer när en bensinbil brinner eller exploderar. Bensin slungas långt ut från bilen, och rinner ut brinnande på vägen.
https://tonsturm.com/resources_tonsturm/produktbilder_retina_web/p_car_explosions.jpg
https://www.drivencarguide.co.nz/media/akynhnnd/fast-x.jpg?width=1028&quality=85&rnd=133292496146530000
https://www.youtube.com/watch?v=DGuDFUiyJp4&ab_channel=MTFXlimited
Det är förvånande att ni i Europa har så mycket problem med brinnande elbilar. Vad det beror på vet jag inte, men kanske på att kvalitet på europeiska elbilar är så låg. Här i Kina är det näst ohört att elbilar brinner. Det har inträffat men är mycket sällsynt. Det trots att antalet elbilar som är dagligen i bruk i Kina nu närmar sig 50% av alla fordon i bruk en viss dag. Lägg sedan till andra mycket vanliga elfordon som motorcyklar eller Segway typ fordon som är mycket vanliga.
Autocensuren slog till igen. elbilar brinner 20 gånger oftare än elbilar. MSB
skall vara fossilbilar brinner 20 gånger oftare än elbilar
Det må så vara, men fakta är att när en el bil brinner så är den betydligt svårare att släcka och fler el bilar på vägarna, ökar brandrisken.
Tyvärr anses det försumbart av Gretagenerationens klimataktivister, med helhjärtat stöd av våra politiker som alltid går i den globala finans maffians ledband.
Fel igen. En batteribrand kan släckas med vanligt vatten, det gällt att kyla ner branden. En bensinband måste släckas med mycket förorenande kemikalier. Vatten gör det bara värre. Problemet är nog att brandkåren i Sverige inte lärt sig tekniken än.
Ganska självklart eftersom bilar med fossildrift ännu är betydligt fler.
Nej, om du läser artikeln så ser du att jämförelsen gjorde proportionellt mot antalet fordon. Fossilbilar har dramatskt större förmåga att brinna.
Vilket jäkla dravel. Nu har sjömannen Stefan Torssell även blivit teknologie expert.
”498 elbilar som brinner går inte att släcka” Jaha, nu är i alla fall branden släkt.
Fossilbilar brinner 20 gånger oftare än elbilar. Källa MSB.
https://www.dn.se/sverige/elbilar-brinner-mer-sallan-an-andra-bilar/
Dra fram filmen till 1.20 så får man se hur fått en elbil blir övertänd, om man har barn i bilen eller i bilbarnstol så hinner man inte få ut dem samma sak gäller äldre människor som har svårt att komma in eller ut ur en bil. Bilen kan börja brinna om den har blivet påbackad, har en skada på cellerna eller om man har kört på en dålig väg så den har blivet skadad under till. Men som texten beskriv inte ett enda ord om detta. En polis får inte gå närmare än hundra meter från en brinnande elbil, men som tur är har vi brandmännen som vi ska offra.
https://www.youtube.com/watch?v=sAQlLu5ttOk
Tack för kompletterande och viktiga upplysningar!
Det kan hända, men det är inte det normala förloppet, vilket är långsamt och mycket långsammare än med fossilbilar, vilket övervakningskameror har visat. Bensintanken på de flesta fossilbilar är idag gjort av plast. Förloppet då blir betydligt snabbare och mer explosivt.
På förefaller det som denna propaganda kampanj mot elbilar är en orkestrerad propagandakampanj av oljeindustrin och traditionell västerländsk bilindustri, som välkänt har misslyckats att konkurrera mot elbilar. Man vill stoppa utvecklingen mot elfordon.
Videon visar en europeisk bil, och den visar endast de sista sekunderna. ”Branden” har här redan pågått i mellan 30 minuter och en timma. Normalt skulle säkerhetssystemen för länge sedan ha detekterat den ökande temperaturen och kopplat bort den felande cellen. Problemet är att en batteribrand ger ingen rök, utan bara en successivt ökande temperatur. Alltihopa verkar vara en medveten propaganda kampanj av västerländsk bilindustri och oljeindustrin för att stoppa elbilens utveckling och konkurrensen.
” För övrigt anser jag att Norrland bör bli en egen nation för att slippa huvudstadens vanskötsel av riket.”
Det har jag hävdat länge.
Vi är nog många som vill slippa PK oket.
Huvudstadens stadsbor har röstat in det röda stadsstyret, eftersom det vimlar av en verklighetsfrånvänd medel- och överklass inom politiken, statens myndigheter, råd, akademi och media. Alla vill visa sig goda och då passar vänsterns (S-V-MP) röstsedlar bäst in, så att godhetsfernissan består. Därutöver kommer bidragsröster från förorten, så socialdemokraterna i kommunfullmäktige med finansborgarrådet Karin Wanngård (S) kan vara mycket nöjda.
Men röstas på S och V, det görs…
Nu tappar jag helt hoppet om folket, när oppositionen leder med 11 %!
Jag hoppas att inte Björn Söder och Richard Jomshof nu pudlar och ber om ursäkt,
när de sagt sanningen om både islam och pride.
Festivalen på Järvafältet för eritreaner slutade i krig mellan regimvänliga och de som fått pröva på regimens förföljelse.
Den importerade valboskapen visar bara upp sin kultur, där våld löser alla problem. Jag förstår inte vad justitieminister Strömmer gnäller för, riksdagen har ju bestämt att bevarande av invandrares egen kultur är viktigt och att assimilering är helt frivilligt.
https://samnytt.se/se-hela-eritreanska-kriget-pa-jarvafalet/
Its not gonna happen som Steve brukade säga om olika förslag (Steve var D. Trumps hjälpreda när han kampanjade första gången)