Lärare tar bladet från munnen, men inte om etnicitet på klassens marodörer

Minns Ni hur dåvarande utbildningsminister Jan Björklund (L) lovade ordning och reda i skolan? (Fridolins (MP) hundra dagar drar vi ett streck över)
Björklund tillsatte en utredning under 2014 vars fokus var hur lugn, disciplin och studiero skulle åstadkommas i skolan efter vänsterns flumpedagogik. Där lärare fick abdikera från sitt uppdrag och förvandlas till en förstående, kravlös och bussig kamrat pedagog.

Vad utredningen kom fram till minns jag ej, men några större avtryck med studiero kan knappast ha ägt rum

För så här berättar Nina Ramic Troll, en av många desillusionerade och övergivna lärare i Linköping för Östgöta Correspondenten den 10/3.

“Jag blir kallad fyllo och fittfröken av nioåringar. Jävla kärring var ett skällsord förut. Nu känns det som en västanfläkt i jämförelse med förr….”

Knivar och järnrör finns hos småpojkar i lågstadiet som leker gängkriminella. I klassrummen pågår en ständig kamp för lite ordning mellan utbrott, spring över bänkar, spottloskor, slagsmål och lärare, som gråter i fikarummet.

Bildresultat för mobbing i skolan

Vad gör rektorerna då efter denna verklighetsbeskrivning. Jo, de samlar ihop sig i ett debattinlägg, tre dagar senare, där de lite lamt bemöter detta skräckexempel med “….För oss är det helt nödvändigt att se det positiva som pågår och genomsyrar våra skolor i Linköping….”
Sedan fläskar de på med de vanliga flosklerna om mer samverkan mellan alla goda krafter och att skolans marodörer måste få mer stöd. Det enda rätta var deras rubrik “Det är inte skolan som ska lösa alla problem.”

En vecka senare kommer ett reportage från en skola i Ljungsbro, där rektorerna tvingas bära larm i rädsla för överfall. Kanske hade de inte samverkat tillräckligt med buset, efter förebild från SR:s P3 guld pris till den brottsglade Yasin?

Receptet för framgång finns i brittiska Michaela Community Scholl, en värstingskola i London, som genom –stenhård disciplin och –traditionell katederundervisning har förvandlats till en av Londons bästa skolor. Men detta får skolverkets karriärnissar att kippa efter andan, en sådan omläggning skulle ju få deras värdegrundsindränkta läroplaner krascha.

Nu får de små liven tom beröm för att räkna fel, en rättelse skulle få deras hela liv på sne, är konceptet från en skola i Göteborg. När lågaffektivt bemötande inte gav någon framgång, så blir förslagen bara mer hårresande från vänsterhåll.

När ska lärare bli så modiga, att de vågar tala om etnicitet på de unga marodörerna?

Men det innebär nog sparken precis som på medias redaktioner, när det handlar om ungarnas förebilder; förortens maffiagäng.

På alla samhällsnivåer råder samma sönderfall genom vänsterns bortklemande av buset och bortförklarande av rötäggens handlingar.

Andra lika arga inlägg om skolor, där “de låga förväntningarna rasism” blomstrar finns under kategori “skola” på denna blogg, rekommenderas för de, oftast kvinnor, som brukar godhetssignalera med kärlek och förståelse för att barnen är vår viktigaste resurs, vår framtid etc.

Tyvärr tror jag att offentlig sektors alla kvinnor på olika chefs- och ledarnivåer bidrar till att känslor löper amok, medan förnuftet finns i skamvrån.

Relaterad källor:

  • Östgöta Correspondenten den 10 mars “Linköping som värsta skräckexemplet.”
  • Östgöta Correspondenten den 13 mars “Det är inte skolan som ska lösa alla samhällsproblem.”

“……Alla som anser att skolan är avgörande för Sveriges framtid sviks, och allra mest sviks förstås eleverna……” Inger Engkvist om skolans utförsbacke, om låga krav på sökande till lärarutbildningarna. https://detgodasamhallet.com/2021/03/18/inger-enkvist-lararutbildning/

För flera år sedan konstaterade forskaren Maja Lilja i sin avhandling från 2015 “Det bästa för mitt barn” att medelklassens korrekta värdegrundsmammor gjorde undantag för sina egna barn, som skulle slippa att vara krockkuddar för invandrarbarn. https://www.svd.se/mangkultur-gick-bort-i-skolvalet