M/S Estonia. Svenska statens haveri

I dag är det 25 år sedan 852 passagerare följde med Estonia till havsbotten.
Vi minns alla var vi var denna höstdag, då meddelandet kom. Jag var på väg till ett tjänsteuppdrag i Växjö och trodde först att jag hörde fel i bilradion.
En sådan stor båt kan väl inte sjunka for igenom mitt huvud, något måste vara fruktansvärt fel, blev nästa reaktion. 

Stefan Torssell
Den som bedrivet åratal av efterforskningsarbete är fd. byrådirektör på Sjöfartsverket, sjökapten Stefan Torssell, som han redovisat i boken ” M/S Estonia. Svenska statens haveri.”

”Boken skildrar inte bara ett märkligt fartygshaveri, utan också hur mörkläggningen av 852 människors död genomfördes. Estonias förlisning har aldrig prövats rättsligt.”

Vi minns alla reportagen om Kent Härstedt och Sara Hedrenius som hade änglarna med sig, när de mirakulöst kunde rädda sig. De tillhörde den lilla skara på 137 överlevande.

Sara är ett huvudvittne, som strax innan Estonia skulle avgå, såg hur militärfordon körde ombord.

Trolig förklaring
Sverige var transistland för krigsmaterial från det sönderfallande Sovjet.

  • Att regeringen var ansvarig för en militär transport, det vill säga mellanhand för köpare i Mellanöstern eventuellt Egypten, måste omedelbart mörkas.
  • Att Nato också var intresserad av den militära lasten har också framförts.
  • Att transportera militär fordon på ett passagerarfartyg är förbjudet! Avslöjandet skulle ha skadat Sverige för generationer framåt.

Officiell förklaring, lossnat bogvisir 
Den officiella förklaringen kom mycket snabbt. Bogvisiret hade lossnat av den hårda vinden, trots att ingen stormstyrka rådde vid själva förlisningen. Konstruktionsfel från det tyska varvet, hävdade blixtsnabbt Carl Bildt, som hela natten stängde in sig för hemliga samtal. Samma natt inleddes projektet att täcka över såväl vraket som sanningen. Löftet, från Ingvar Carlsson, om att kropparna skulle bärgas, försvann blixtsnabbt.

Gravfrid och dykningsförbud
Gravfrid med dykningsförbud utlystes av ett etiskt råd, där Caroline Krook och Lennart Koskinen deltog, de belönades senare med biskopstjänster för sin samarbetsvillighet.

Mona Sahlin likaså, som även här var i farten med smutskastning av Torssells engagemang för att komma närmare sanningen. Hon kallade anhöriga under sin fredliga demonstration tillsammans med Torssell för ”fega uslingar” och jämförde dem med sitt favoritskällsord; nazister. Därefter fick hon bli extremistsamordnare, av en nöjd Birgitta Ohlsson, som var framskickad av Carl Bild. Vi får ändå glädja oss åt att både dessa damer lämnat politiken.

Punktering av officiella sanningar
Torssell punkterar de officiella sanningarna med fakta och gedigen yrkeskompetens.

Estonia sjönk för snabbt, ombordkörningsrampen drogs ner av vattnet, som därefter stängde sig själv, vilket Torssell påpekar är en omöjlighet.

Passagerare har vittnat om att bogvisiret satt kvar, när Estonia först låg helt stilla på sidan i vattnet, för att därefter sjunka mycket snabbt. De har ej förhörts.

Överlevande etnisk besättningspersonal försvinner i efterförloppet och deras vittnesuppgifter nonchaleras. Befälhavarens Arvo Anderssons kropp, hade ett kulhål genom huvudet?

Orsaker??
Sabotage?  Hål i skrovets botten? Utbåtskollision? Ett rykte berättar att en amerikansk ubåt ”Albany” fanns i området och sedan gick in till ett varv för reparation av ett hål i skrovet?

Misstanke finns att militärlasten togs upp i smyg innan de officiella dykningarna fick äga rum.

Helig trojka
Vad Torssell belyser är hur trojkan, staten, media och kyrkan ljuger tillsammans med den tillsatta haverikommissionen ”JAIC.” Hela rättssystemet sattes ur spel.

Trojkan kallar flertalet misstänkta orsaker, för konspirationsteorier. Staten bredvillighet att hjälpa Nato, med militär utrustning från forna Sovjet under och efter det kalla kriget, är lika stor idag. Men utåt predikas neutralitet och alliansfrihet.

Den största skadan, förutom 852 förlorade människoliv, är att folkets tilltro till staten minskade efter Estonia haveriet och frågan är om den inte i dag är helt försvunnen?

Jag uppmanar alla, att läsa boken och bilda sig en egen uppfattning tillsammans med andra källor.
http://www.expressen.se/nyheter/inloggad/nya-mysteriet-om-estonia/

8 reaktioner på ”M/S Estonia. Svenska statens haveri

  1. Fint Harriet att du tar upp denna bok i samband med årsdagen.
    Har själv läst den och det är en fullkomligt hisnande berättelse – fartyget skulle inte ens tillåtas att lägga ut som ett konverterat Roll on Roll of fartyg med passagerare ombord.
    Så många anhöriga som under åren måste ha tänkt … tänk om ändå inte och varför,
    varför kunde det tillåtas att lägga ut och hade gjort sedan ett antal turer tidigare – detta var inte jungfruresan.
    Militärfordonen som körde på däck in i det allra sista och som iakttogs av vittnet Sara –
    det tycker jag säger allt.
    Minns hur jag tidigt den natten hade lite problem att sova och hade en liten radio svagt på och uppfattade en tidig nyhetssändning 01,00 eller 02,00 som informerade om
    ett haveri – lyckades förtränga och somna för att sedan under morgonrutinen ta del av detta drama.
    Mörkläggning är bara förnamnet.

  2. Stefan Torsell har inte alla pusselbitar, men han är inte fel ute. Med på Estonia då fartyget förliste var bl a en överste vid Flygvapnet m fl med koppling till Flygvapnet. Han sägs ha varit med i ett sällskap som normalt inte en myndighetschef och överste är med i.

    Se nedan från Wikipedia. Observera befattningar mm i det sista stycket. Han lämnade FV 1992 (58 år gammal), förvisso hade piloter 50 års pensionsålder, men sällan gick en överste så tidigt. Vad gjorde han på Estonia?

    Jan-Eric Westberg, född 20 mars 1934 i Uppsala, död 28 september 1994 i Uppsala, var en svensk officer i Flygvapnet.

    Biografi

    Westberg blev fänrik i Flygvapnet 1957. Han befordrades till löjtnant 1959, till kapten 1965, till major 1971, till överstelöjtnant 1972 och till överste 1983.

    Westberg inledde sin militära karriär i Flygvapnet vid Västgöta flygflottilj (F 6) och tjänstgjorde vid Centralavdelningen vid Flygstaben åren 1968–1970. Åren 1970–1972 var han chef för Flygsystemsdetaljen på Centralavdelningen vid Flygstaben. Åren 1972–1975 tjänstgjorde han vid Norrbottens flygflottilj (F 21). Åren 1975–1978 var han detaljchef på Organisationsavdelningen vid Flygstaben. Åren 1979–1980 var han stabschef vid Jämtlands flygflottilj (F 4/Se N3).

    Åren 1980–1981 var han chef för Organisationsavdelningen vid Flygstaben. Åren 1982–1985 var han försvarsattaché i London. Åren 1985–1992 var han chef för Flygvapnets Uppsalaskolor (F 20). Westberg lämnade Flygvapnet 1992. Westberg omkom hösten 1994 i samband med Estoniakatastrofen.

    1. Tack för ny information! Kommer vi någonsin att får klarhet i vad som hände? På vilket sätt kan överste Westberg vara inblandad? Var han någon mellanhand till både avsändare och adressat för den militära lasten, som innan avgång kördes ombord enligt vittnet ”Sara”? Naturlig död eller röjdes han ut vägen för han visste för mycket? Att Torsell blev svartlistad av regeringen med Mona Sahlin i täten, gör mig mkt misstänksam att här fanns något som måste döljas till vilket pris som helst.En strategi som bara tycks öka.

Kommentarer inaktiverade.