”Många studenter har stora problem att skriva”

Lärde i Lund protesterar
”Vi har undersökt skrivförmågan hos nybörjar­studenter på Lunds universitet. En femtedel bedömdes ha så stora brister att de knappast kan tas om hand inom ramen för utbildningen. Till exempel fann vi en text utan en enda korrekt ­mening, skriver forskarna Gunlög Josefsson och Sara Santesson, Lunds universitet.”
https://www.svd.se/manga-studenter-har-stora-problem-att-skriva

Ingen blir väl förvånad över denna slutsats.

Regeringens mål handlar om att frisera arbetslöshetsstatistiken genom att trycka in så många som möjligt till högskolan, oavsett deras kunskapsnivå. Politiker har också nästlat sig in i den högre utbildningens styrelser, allt för att bevara och sprida sin ideologi med indoktrinering.

Och som vanligt är det lärarna som enkelt skall fixa till det. Aldrig att dessa kunskapsförstörare i regeringen  kan erkänna, att ”det går att leda fram hästen till vattnet, men dricka måste den göra själv.”

Flumskolan
Denna oförmåga att klara av sina studier, beror på att spåren efter vänsterns flumskola nu fått full effekt på högskolenivå.

Roligt och lustfyllt skulle det vara med kunskapsinhämtningen, att traggla, repetera, anstränga sig och göra sina läxor blev förkastat av lata elever, föräldrar och politiker. Tvärtemot erfarenhet och tidigare kunskap.

Det var ”ut med det gamla och in med det nya” som Karin Ferm skrev om i går.

Redan under min yrkestid klagade handledare till studenter över deras dåliga skrivförmåga och värre har det blivit, när Rinkebysvenska anses fullt acceptabelt.

Rektorns favoriter
Den käcka, kamrat pedagogen blev snart rektorns favorit efter det fria skolvalet. Uppfostrargärningar gjorde att kunskapsöverföringen fick stryka på foten.

Rektorer har delat ut allt för många förstelärartjänster till lärare som står honom/henne närmast och inte är så kinkiga med betygen.

Dessutom har många elever, främst pojkar med invandrarbakgrund inte förutsättningar till högre studier. Att snällt godkänna deras förmågor under grundskolan och sedan (om de kom in) på gymnasiet är att göra dem en björntjänst, vilket också gäller för elever med svenskfödda föräldrar. Föräldrars egen utbildning och engagemang är avgörande för studieframgång.

Tyvärr fortsätter bara flummet
Högskoleminister Helene Hellmark Knutsson, utan erfarenhet av högre studier, svamlar på om enkel bot för studenternas dåliga förkunskaper. Erfarenhet från ansvarsområdet är inget som statsministern prioriterar, när han utnämner sina ministrar.

Citat från ministern i artikeln: ”Brett deltagande handlar inte om att sänka krav, utan om att låta lärandet stå i centrum. Det handlar om att studenterna ska få möta en pedagogik som inte ­utgår från traditioner, utan som utgår från vetenskap om lärande.”

Vad som stått i centrum är kanske känsligt, för det går hon inte in på.

Tyvärr har hon missat mycket av vetenskapliga inlärningsstudier. Hon har nog bara lyssnat på inställsamma och karriärsugna tjänstemän på skolverket, inte på förtvivlade lärare som t.o.m. kan få stryk av kaxiga elever, som föräldrar och mesiga rektorer håller om ryggen.

Vad gör rektorer inte för skolpengen?

Hon har nog inte heller tagit del av gymnasielärare John Dubecks artiklar om förfallet i skolan, som först började med ett Facebook inlägg. Vilket fick vänstern att resa ragg och MSM att först nonchalera honom, sedan förfäras, när hans artiklar ändå publicerades. Samma behandling följde, som för Örebropolisens Peter Springare, som också vågade lyfta på locket.
https://www.facebook.com/lilouandjohn/posts/1842033946054229

Quick fix
Men med lite quick fix, så skall okunskapen avhjälpas på högskolan, anser regeringen med skyddsglasögon på. För att förhindra att insikt nås av deras förödande skolpolitik. Där Sverige sjunker som en sten i rankningslistor av världens universitet. Det borde inte komma som en överraskning efter fallet i Pisa undersökningarna.

Regeringen luras
”Med andra ord, med ny högskolepedagogik ska utmaningarna med breddat deltagande enkelt och lätt klaras av. Exakt vad denna nya pedagogik består i går hon inte in på.” skriver författarna och fortsätter ”…… Man kan faktiskt säga att man lurar in dessa studenter på en högskoleutbildning som de inte har förutsättningar att klara….”

Tyvärr är det inte bara här som regeringen luras, lögner sprids och löften sviks inom flera områden till godtrogna medborgare, som allt fler ser igenom.

2 tankar kring ””Många studenter har stora problem att skriva”

  1. Vänsterflum i 40 år – efter O.Palme 1975 – mångkulturellt samhälle , risk för kränkning diskriminering , värdegrund, massinvandring, islamisering humanitär stormakt … osv.

Kommentarer är stängda.