Nytt betygssystem hjälper inte en skola i förfall

Att skriva om Trumps höga hastighet är knappt någon idé och våra makthavare är jag urless på som tror att de representerar högre moraliska värden med humanitet och demokrati.

Så jag tar skolan i stället, där lata elever och elever med utomeuropisk hemvist kan bidra till fortsatt dysgenic.

Skolan är ett utmärkt exempel på hur -68 års studentgeneration bäddade för förfallet med kamrat pedagog och att elever skulle söka sin kunskap själva utan en auktoritet i katedern. Att söka kunskap utan kunskap är livsfarligt.

Näringslivet varnar ”Här är 42 procent inte behöriga till gymnasiet – ”Måste vara baskrav”

”…Allt fler elever som går ut nian saknar gymnasiebehörighet, visar statistik från Skolverket. 42 procent. Så många elever i Gnosjö gick ut nian utan behörighet till gymnasiet, visar Skolverkets statistik över eleverna som gick ut grundskolan våren 2024. Det är sämst i landet, även om det finns flera orter i glesbygden som redovisar liknande resultat.
I landet som helhet var den siffran 16,3 procent, en ökning med 1,5 procentenhet från året innan, skriver Vi Lärare. Skillnaderna i landet är stora. I Vaxholm, Nacka och Vellinge var det under fem procent som saknade tillräckliga betyg för att gå vidare till gymnasieskolan…https://www.tn.se/arbetsmarknad/41601/har-ar-42-procent-inte-behoriga-till-gymnasiet-maste-vara-baskrav/

Vad gör då regeringen? Rätt gissat tillsätter en utredning, som nu landat på skolminister Lotta Edholms bord.

Ingen elev blir nu underkänd med den nya 10-gradiga betygsskalan förklarar utredaren Magnus Henrekson stolt. En bestämd gräns för underkänt kommer inte att finnas, detta för att fler ska få gymnasiebehörighet!

Skalan kommer gå från ”mindre än godtagbara kunskaper” på betyg 1 (är förmodligen en omskrivning för att inga kunskaper finns) till ”utmärkta kunskaper” på betyg 10.

Förmodligen för att inte göra den lågpresterande eller den icke alls presterande eleven ledsen.

Bild från sverigesradio.se
Elever sover sämre och trivs inte i skolan meddelar SR, som är mycket förtjust i symptom beskrivningar, men inte i grundorsaker.

Därefter skall läraren få tillbaka sin auktoritet, med samma trolleri trick och de nationella proven skall få mer tyngd i betygen och rättas digitalt och centralt.

Att fösa problemen framför sig är politikers specialitet. Om det lika värdet inte finns så uppfinner regering och inte minst oppositionen det. Stackars gymnasielärare och lärare på universitet och högskolor som redan klagar på studenter som har svårt att skriva och läsa texter.

Men vad utredaren undviker helt är hur lärare numera tack vare DO och polisanmälningar inte längre vågar peta på en elev som löper amok.

Ett ex. från Vi Lärare. https://www.vilarare.se/nyheter/vald-i-skolan/lararen-avstyrde-brak-blev-sjalv-atalad/

”Hot och våld Läraren avstyrde ett bråk där den åttaårige eleven knuffade och slog flera andra elever. Eleven kom senare tillbaka med en stor köttkniv och skrek att han skulle döda en lärare. Det slutade med att läraren stängdes av och åtalades för misshandel.
– Jag hoppas att jag kommer att våga ingripa om något liknande händer igen, säger läraren till Vi Lärare…./…
Enligt åtalet skulle läraren ha satt sig gränsle över eleven och hållit fast honom i handlederna så hårt att eleven fick blåmärken, vilket läraren förnekar. Pappan hävdade också att sonen berättat att läraren tryckt sina knän mot sonens bröstkorg så att han inte kunde andas och hållit fast armarna så hårt att det blivit blåmärken.
Tingsrätten höll det för osannolikt att det gått till så som åklagaren hävdat och friade läraren.

Etnicitet är i vanlig ordning bannlyst, därför kommer inte mycket att förändras till det bättre, utan skolan kommer att fortsätta att falla fritt.

Tidöregeringen och SD har godkänt över 133 000 medborgarskap sedan november 2022. På Affes statistikblogg kan man läsa hur Tidöregeringen och SD godkänt 133 284 nya medborgarskap sedan november 2022, samtidigt som invandringen fortsätter i ungefär samma takt som under tidigare regeringar. Uppgifter från den 23 okt. 2024 om paradigmskiftets illusion.

6 tankar kring ”Nytt betygssystem hjälper inte en skola i förfall

  1. Förfallet fortsätter så länge lärare inte kan får vill sätta sig i respekt inför eleverna och att skolan/politikerna inte tillåter det . Att sedan lärare degraderar sig själva genom att kalla sig mentorer ! I ett land utan problem men bara ”utmaningar” så förväntar jag mig inte att skolan skall kunna rättas till .
    Mvh Sjöström

    1. Dessa namnbyten är som fina omslagspapper på samma elände. Tyvärr är många av dagens barn och unga vår viktigaste framtid…

  2. Som vanligt känns det som ”fokus förflyttning” från de verkliga problemen, dessa problem finns kvar hur de än vänder och vrider på saker. Man måste våga/vilja prata om vad de är som skapar och vad som är problem innan man kan lösa de problem som finns. I min värld har politikerna tillsammans skapat och är den indirekta orsaken till de problem som finns i skolan idag. Läste någonstans att under de sista 40 åren har de kommit ca 70-80 läroplaner/styrdokument som skolan ska förhålla sig till, tänk om Volvo skulle ändra inriktning ett par gånger per år som styrs av politiker, flum och deras olika partifärger. Tacka fan att det går åt helvete!

    En företagsledare sa en gång till mig att ”barn/ungdomar gör som föräldrarna gör” det är oftast de som de har som förebilder och kan lära sig av! Vi kan bara inse att vi har tappat ex antal generationer i både uppfostran och sättet att vara ”goda medborgare” men vad spelar det för roll nu när vi själva sitter med skiten, politikerna som släppte lös den flumskola vi har haft de senaste 50 åren borde straffas, vilket inte kommer hända! Dessa politiker lever idag med en bra pension, gratis våning i Stockholm och många andra förmåner som vi inte kan se. Att de har förstört flera generationer ser de som ett enda stort experiment.

    1. ”..tänk om Volvo skulle ändra inriktning ett par gånger per år som styrs av politiker, flum och deras olika partifärger. Tacka fan att det går åt helvete!”
      Tyvärr är det inget som skolverkets karriärsugna tjänstemän inser.

  3. Vi får vara glada åt att politiker föreslagit ett betygsystem med siffror och att högsta tal är bäst. Det underlättar att beräkna medelvärdet till skillnad för betyg med bokstäver. Ovanligt klokt.

Lämna ett svar till Harriet Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *