Skydda Dig från telefon bedrägerier – bli svårlurad!

Från polisen;

”Telefonbedrägerier drabbar många som förlorar sina pengar genom att luras att logga in på sin bank eller lämna ut koder eller kortuppgifter. Just nu pågår en nationell informationssatsning för att stärka din förmåga att skydda dig mot brott.”

Med el stödet så vädrar tjuven morgonluft. Kom ihåg att det är tjuven om någon ringer från Försäkringskassan och vill hjälpa Dig att få in el. stödet på ditt konto, bara du loggar in eller lämnar ut dina koder.

Bedragaren kan försöka stressa Dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar och försöker övertyga Dig om att han/hon ringer från Din bank eller polisen och just nu kan de hjälpa Dig att få tillbaka dem, bara Du snabbt loggar in med bank-id, bankdosa eller koden till betalkort. Stress med stor brådska över att förlora sina pengar gör att förnuftet inte hinner med och efteråt skäms alltför många, mörkertalet är därför stort.

Att lura av pensionärer deras mödosamt ihop skrapade besparingar är mycket lönsamt och omsätter i nivå med knarkhandeln och mycket få av brottslingarna hamnar inom lås och bom. Under 2021 klarades endast 6 % av dessa bedrägeribrott upp. Således är denna verksamhet mycket mer bekvämt och riskfritt för kriminella gäng än att delta i knarkhandeln på gatan.

Bild från Jönköping P4 SR

Eftersom jag har en svår hörselnedsättning genom autoimmuna sjukdomar, så hör jag mycket lite av vad som sägs i mobilen. Jag svarar bara om namnet syns i mobilfönstret från min telefonbok. Om okända nummer vill något kan de skicka ett sms, men det gör försäljare eller ”tjuven” nästan aldrig.

För några år sedan fick jag mitt användarkonto på min dator kapat, tjuvarna hade skickat mejl till alla e-post adresser och påstod att jag var rånad och strandsatt i England och ”jag” bad dem föra över pengar, så jag kunde ta mig hem. Men här blev det ingen utdelning för mina vänner förstod snabbt att detta stämde inte på mig.

Vi pensionärer är uppväxta i en annan tid, med trygghet och tillit till vår nästa. Därför är vi målgruppen för försäljare och bedragare som lever glada dager på våra besparingar.

En ljusning kom i fjol efter en vägledande dom från Högsta Domstolen (HD), där banker måste ta ett större ansvar för dessa onormalt stora uttag. Konsumentombudsmannen (KO) Cecilia Tisell uppmanar banker att ta ett större ansvar.

”……..HD:s dom innebär en revolution i ansvarsfördelningen mellan kunden och banken vid bedrägerier. Det räcker inte med att kunden luras att lämna ut sina inloggningskoder för att anses ha agerat enligt den juridiska termen särskilt klandervärt. I stället kan ett sådant beteende betraktas som grovt oaktsamt. Det innebär att kundens ansvar begränsas till 12 000 kronor av det förlorade beloppet, som ofta uppgår till hundratusentals kronor. Resten av förlusten ska banken stå för. Det kan innebära skillnaden mellan nattsvart förtvivlan och återfunnet hopp för en drabbad person….” https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2022/ko-uppmanar-bankerna-att-ersatta-brottsoffren/

Försök igen om Du blivit drabbad

Om Du är drabbad och tidigare blivit nekad ersättning för en obehörig transaktion kan du höra av dig till banken på nytt och hänvisa till det nya avgörandet från Högsta domstolen. Anvisningar finns på denna länk Information om bank- och kortbedrägerier på hallåkonsument.se

Och läs gärna om hur Du blir Svårlurad, en kampanj från banker, där sätten är att bli lurad är många. http://www.svårlurad.se/

Det är alltid för tidigt att bara skämmas och ge upp!

4 tankar kring ”Skydda Dig från telefon bedrägerier – bli svårlurad!

  1. Det är faktiskt en del ni kan göra själva redan nu. Alla mobiltelefoner har en funktion som kallas ”whitelist”. Det betyder att telefonen stoppar alla samtal från nummer som inte finns i den listan. Det finns även en ”blacklist”.

    Det går faktiskt att spärra och filtrera nummer i telefonväxlarna, men de svenska telebolagen låter er inte använda den som jag vet. Då blir det mindre intäkter. I USA finns den servicen. Verizon Call Filter ät ett.

    Det finns dessutom vanliga både telefoner och telefonsvarare som kollar vilket nummer som ringer, och spärrar oönskade samtal. Telefonen ringer aldrig, men dom kan lämna ett meddelade.

    —Amazon.com: Call Blocking Answering Machine
    https://www.amazon.com/call-blocking-answering-machine/s?k=call+blocking+answering+machine
    —Phones With Call Blocking – Best Buy
    http://www.bestbuy.com/site/shop/phones-with-call-blocking

    Telefonen uppfanns 1870, så det är en rätt gammal och föråldrad teknologi. De flesta har alltid kontakt med samma personer hela tiden. Vad ni kan göra är att uppgradera till dagens teknologi och installera WeChat. Där kan ni enkelt välja vem som kan kontakta er. Dessutom är det gratis, och man kan sända bilder, video, text, och ha videosamtal eller skicka samma meddelande till alla vänner samtidigt, eller man kan publicera tidningar eller bloggar, eller översätta. Dessutom går det inte att spionera på och avlyssna systemet för det är så konstruerat.

  2. Politikerna är duktiga på att inte bry sig om varken Sverige eller ”sina” medborgare. Man kan omedelbart stoppa artiklar där någon med ”kött på benen” skulle skriva sanningen om ”vissa” politiker.
    Hur vore det om man stoppade all sökning där ÅLDERN NÄMNS!
    Eniro, Hitta och allt vad de heter VARFÖR ANGER DE ÅLDERN när man söker en person?
    Det är bara att söka på en dator/mobiltelefon och plocka ut alla som är t.ex. ÖVER 80 ÅR. Man ger ”skumrasket” direktaccess till SINA OFFER.
    Vi har politiker som oavbrutet VÄGRAR att beskydda oss medborgare, för de är ju upptagna med det Globala packet. När ska ”våra” politiker ägna någon tid åt att beskydda OSS medborgare?
    Förmodligen kommer det aldrig att ske, p.g.a. det är politikerna själva som orsakat haveriet av vårt en gång i tiden ”kära Sverige”.
    Finns det ingen inom Polisen eller Rättsväsendet som kan vidta åtgärder mot att få bort personers ålder i ALLA sökningar?
    De får väl inte agera/tänka själva, utan direktiv från ”politikerna”.

    1. Tack för viktig upplysning om åldersinbjudan för tjuven.
      Din fråga ”….När ska ”våra” politiker ägna någon tid åt att beskydda OSS medborgare?… borde alla medborgare ställa sig som drabbats av invandringsrelaterat våld och med dagens eskalerande telefon bedrägerier.
      Tyvärr har alltför många äldre pensionärer kvar tron från ungdomen, då socialdemokraterna såg till att även arbetare fick det bättre, samma övertro finns när tjuven ringer från polis eller bank och berättar att han kan hjälpa dig med att skydda dina pengar…

Kommentarer är stängda.