För sent skall skolans marknadssyndare tvingas vakna – men enbart med glädjebetygen

Att ta ifrån skolentreprenörernas skattemiljarder från börsen är det inte tal om för resterna av arbetarpartiet/socialdemokraterna. För då kan Annie Lööf bli sur. Löfven balanserar glädjande på en smal planka mellan antagonisterna Lööf och Dadgostar för att framöver kunna behålla makten

Undrar om han läser om marknadskrafternas omsorg om nyfödda barn, av forskaren John Lapidus i Expressen, där hälso-och sjukvårdslagen sopades under mattan av statsministern för att hålla Jökarna Lööf och Subuni på gott humör.
https://www.expressen.se/debatt/stang-sjukhuset-som-gor-ettariga-barn-till-premiumkunder/

Vi får hoppas att statsministern plumsar i, redan i december när budgeten skall godkännas av riksdagen eller i valet nästa år, annars är hoppets tid förbi.

På område efter område som har förstörts av marknadsliberala politiker kommer nu protester från sakkunniga, som inte längre går att avfärdas, som ansvariga gjort med oss på sociala medier under åratal.

Allt sker enligt denna etablerade ordning; reform, kritik, avfärdande, mer kritik, utredning som får låååång tid på sig och om resultat kommer åker det snabbt in i en byrålåda på Rosenbad.

Medborgare har tvingats acceptera urvattningen av landets försvar, vård, omsorg och skola genom politikers destruktiva beslut. Det är endast massinvandringen som gödslats med råge i deras globala nit.

Carl Bildt är en riktig frifräsare, inte bara beträffande Estonia haveriet, utan även med ansvar för skolans haveri.

Det var under 1992 som regeringen Bildt marknadsutsatte skolan med förmånlig skolpeng, som gjort riskfria kapitalbolags ägare stormrika och skolan fattig på kunskap. Myndighetsutövningen för vinstdrivande skolaktiebolag struntade han i, som skall övervaka att medborgarnas rättigheter tillgodoses genom kontrollorgan, där JO är ytterst ansvarig.

Nu kunde aktieägarna gnugga händerna och detsamma gjorde duktiga lärare i förtvivlan över skolans förfall. Åderlåtning av lärarens auktoritet skedde genom att den flyttades över till elever, föräldrar, rektorer som krävde glädjebetyg, allt för att öka vinsten hos dessa skrupelfria aktieägare. Sverige är det enda land i världen där skolan hamnade på börsen.

Sedan infördes förste lärartjänster där syftet var att splittra lärarkåren och belöna lärare som stod rektorn närmast och inte var så kinkiga med betygen. Ägare pressade rektor, som i sin tur pressade lärare att sätta överbetyg, ett utmärkt vapen i marknadsföringen, enligt katten på råttan, råttan på repet

Lönsamheten är mycket stor för skolar att sätta för höga betyg. På vissa friskolor har alla elever högsta betyg i ämnen där inte nationella prov finns.

”Elever som går på skolor som sätter för höga betyg kommer in på eftertraktade utbildningar. Samtidigt riskerar elever på skolor som sätter rättvisande betyg att inte komma in, skriver Tor Nitzelius och Sten Svensson, arbetsrättsjurist och skoldebattör i SvD den 24 juli” https://www.svd.se/rattssakerheten-for-elever-ar-satt-ur-spel

Tyvärr är det som vanligt med socialdemokraternas maktinnehav, de lyfter inte ett finger för att återställa skolans likvärdighet eller sluta till Reinfeldts öppna hjärtan. De öser på med bidrag i stället under floskler om likvärdighet, rättvisa och solidaritet, för då får de legitimitet att ytterligare höja skatten. För mer skatt betyder mer makt över medborgarna.

Sent omsider har utbildningsminister Anna Ekström anammat central rättning av nationella prov för att minska glädjebetygen, ett gammalt förslag som nu fick bli hennes eget. Det återstår att se hur likvärdigt det nu kan bli, för genomförandet tar som vanligt lååång tid.

https://www.vk.se/2021-07-22/nationella-prov-pa-natet-ska-rattas-centralt

Bildresultat för studentexamnen
En ljusnande framtid för vilka?

4 tankar kring ”För sent skall skolans marknadssyndare tvingas vakna – men enbart med glädjebetygen

  1. De flesta ansvarskännande föräldrar vill sina barn det bästa. Därför ser man till att barnen går i skolor som fungerar och levererar. Skolan meddelar undervisning och läraren (legitimerad) håller i taktpinnen och vet var skåpet skall stå. Störande elever som inte passar in, omplaceras till hjälpklasser eller motsvarande med behjälpliga resurser. Inte tvärtom dvs, störande/omöjliga elever skall inte tvångsplaceras till normalt fungerande skolor. Tittar man på den globala IQ-kartan ger den vägledning hur man undviker onödiga, kostsamma och förstörande samhällsproblem. I vilka skolor går politikers barn? I utsatta områden? Skolor skall inte gå med vinst. Eventuell avkastning går tillbaka till verksamheten.

  2. Svenska medier klankar på demokratin i exv Polen och Ungern, och menar att den inte är fullgod. Men vad ska man säga om den svenska demokratin, där småpartier tillåts styra skutan, blott för att komma runt SD, dvs över en miljon väljares vilja?

    1. För MP ingår ej oliktänkande i mångfaldens berikning. Kanske en miljon väljare inte får plats i deras värdegrund?

Kommentarer är stängda.