Om staten och skatten

Om staten och fastighetsskatten, skriver här Julius Soreff, docent på KI, numera pensionär. Inlägget har tidigare publicerats i Lidingö Nyheter den 18 november.  

Soreff gör en överblick av fastighetsskatten över tid, dess konsekvenser och sätter strålkastarljuset på på landets tunga och kostnadskrävande byråkrati, i statliga verk och myndigheter som ohämmat sväller, precis som regionernas administration, där konsulter och kommunikatörer tycks vara viktigare att prioritera än läkartjänster. Fastighetsskatten som nu finns på tröskeln dämpar inte bostadsköparnas skuldsättning, den ökar inte rörligheten på bostadsmarknaden eller förbättrar landets budget. En översyn av den gigantiska utgiftssidan, skulle vara betydligt effektivare, men det är inget som Löfven prioriterar.

———————————————————————————————–

”Fastighetsskatten eller förhöjd fastighetsavgift har seglat upp som en av de riktigt stora frågorna för landets småhus ägare. Regeringen vill bereda väg för saken och beställer rapport efter rapport som alla landar i samma slutsats.  Den senaste i raden av rapporter – den från ESO med national ekonomen Klas Eklund lägger en rad förslag för ”genomgripande skattereform” som på bostadsområdet yrkar fastighetsavgift med 0,5 % av taxeringsvärdet på villor och bostadsrätter samt att taket för fastighetsavgiften tas bort.  

Taxeringsvärdena på hus har totalt i landet ökad och på vissa orter som Lidingö bokstavligen exploderat.

Skatt på inkomst, oavsett nivå, baseras på själva inkomsten, men bostäder genererar inte inkomster.
Husägandet kräver snarare utgifter för underhåll. En skatt baserat på godtyckliga begreppet taxeringsvärde tar inte hänsyn till betalningsförmågan och segregerar då skatten driver folk, som inte mäktar betala, bort från hem och härd! 

Ett slopat tak på skatten leder till att avgiften ökar om grannen renoverat och såld dyrt. I och med det blir skatten lika oförsägbar som orättvis. I sammanhanget är det viktigt att påminna att fastighetsskatten enligt budgetpropositionen för år 2016 budgeterade en inkomst för staten på 13.5 miljarder kronor. Idag är statens inkomst från fastighetsavgiften 17 miljarder. Med andra ord har reformen inte minskat statens inkomster på området. En ökad skatt med slopat tak skulle inte bara vara förödande för många av landets småhusägare. Det kan upprepa misstagen från ”århundradets skattereform” då höjd skatt på boende och slopat ränteavdrag förstärkte den ekonomiska depressionen på 90-talet. 

Riksbankschefen S. Ingves är ute och cyklar då han framför att återinförd fastighetsskatt ska ”stävja invånarnas skuldsättning och tvinga fram effektiv åtnjutande av tillgängliga bostäder i Sverige”.

Ökad skattebörda lättar inte penningbristen, snarare tvärtom. Om bostadsbeståndet inte njutas maximalt bär regeringen Reinfeldt skulden för det ty den ökade vinstskatten med 10 % och avskaffade rätten till uppskov. Med det lades en våt filt över rörligheten på bostadsmarknaden som ledde till ökade priser enligt principen utbud och efterfrågan. För att få ordning på bostadsmarknadens rörlighet krävs översyn av s.k. flyttskatten där hänsyn till ägandets längd tillmäts stor betydelse.

Man brukar hävda att om man bor i mångmiljons villa så har man råd med hög skatt. Då glöms bort att lärare, sjukvårdsarbetare, poliser, mm kunde fram till 90 talet skaffa bostäder till rimliga priser. Medeltidsinnehavet för småhus är i Sverige 38 år. Har man köpt hus långt tidigare är man millionär idag. Dessvärre egen bostad är inte ett disponibelt kapital.

Man kan inte handla på ICA med tegelpannor! 

Bildresultat för fastighetsskatt
Bildkälla: Aftonbladet.

  Orsaken till nuvarande ekonomiska kris är inte låg beskattning av boendet utan att miljarder skattekronor har används på ett sätt som varit högst ineffektiv och som skapad stora ekonomiska problem på hemmaplan.            

Sverige har 448 myndigheter med gigantiska kostnader för lokaler, utrustning, löpande verksamhet och löner. Det finns 35,500 s.k. icke statliga organisationer (NGO), som uppbär subventioner som t.ex. för år 2017 uppgick till de hissnande 21,7 miljarder kronor.
S.k. genus forskning har fått svindlande belopp i bidrag. MUCF finansierar frikostigt även misstänkta subversiva organisationer. Sjukvården är i kris men antalet chefer, handläggare och administrativ personal inom vården för åren 2010-2017 har ökat med 38,8%, medan antalet läkare med 15.7%.

I statsbudgeten 2019 avdelades 28 % av medlen till skola/vård/omsorg och 14 % till ”allmän offentlig förvaltning”!                                              Regeringskansliet sysselsätter 4,200 personer och har miljard budget.  Enligt Rebecka Le Moine, språkrörskandidat för MP (Expressen) betalas varje år 18 miljarder skattekronor i felaktiga bidrag. Hon citerar Missing profit som uppger att 23 miljarder i Sverige försvinner årligen pga skatteflykt.

Endast 25 % av befolkningen har en sysselsättning som ger netto för samhället.

Det går inte ihop i längden med eller utan fastighetsskatt. Migrationspolitiken bedrivs utan konsekvens tänkande då det gäller ekonomin.                                                                                                                                         Innan Regeringen inför en skatt som kan driva människor ur deras hem måste den se vad som är möjlig att göras på utgiftssidan i budgeten. Annars agerar dem som Eberödsbankirer och tvingar högt skuldsatta svenskar att betala skatt för hus som banken egentligen äger.                                                   

Julius Soreff”        

Ps. Jag har tagit mig friheten att lyfta fram vissa meningar med fet stil och har även ändrat stycke indelning, för ökad tillgänglighet av texten. Ds.

2 tankar kring ”Om staten och skatten

  1. Jan Ivarson återkommer i övermorgon, den 24/11 med ett inlägg om fastighetsskatten, som verkligen behöver uppmärksammas.
    Mer jämlikt, ökad rättvisa låter vänsterns motivering med ständigt ökat skatteuttag, att deras målgrupp är inte värdlandets befolkning, är helt klart.

  2. Några jag känner har avstått att bygga en gäststuga på grund av beskattning. Det lönar sig inte med uthyrning, underhåll och skatt. Ett tag hotade kommunen med separat VA-avgift för gäststugor med de fick backa på det.
    Folk får semestra utomlands istället.
    Fastighetsskatt är inkomstskatt med annat namn för att finansiera folkutbytet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *