Nu blir vi dummare i Norden, främst de unga

Ett långt inlägg får Ni försöka orka idag, vilket beror på att jag även här är förbannad över sakernas tillstånd.

IQ sjunker
Tyvärr visar flera forskningsrapporter från Norden på samma resultat, vid mätning av begåvning genom IQ-tester från de sista åren.
https://fof.se/artikel/iq-sjunker-i-de-skandinaviska-landerna
När man började mäta begåvning på 1930-talet så gick intelligenskurvan uppåt i hela västvärlden. Bättre levnadsvillkor med ökat näringsintag, minskning av smittosamma sjukdomar, förbättrad hygienen och lite längre fram på 60-talet möjlighet för fler från arbetarklassen i vissa av Europas länder, att få studera efter den 6-åriga folkskolan.
Att  hög IQ inte är garanti för klokskap från livets skola vet vi, men klokskap är svårare att mäta och brukar först synliggöras i backspegeln, när dåtidens ja-sägare har tystnat.

Realen och studenten var stort


Att ta realen och sedan studenten var stort. Minns hur våra föräldrar slet för att vi ungar skulle få fortsätta i skolan. Böcker var då ännu inte gratis (dvs. skattefinansierade, för inget är gratis från staten) en stor utgiftspost för en arbetarfamilj, där fars lön skulle räcka till allt. Min syster och jag åkte tåg från brukssamhället till staden, som låg 5 mil därifrån och ägnade många timmar åt läxor på kvällen, för vi visste att vi hade kostats på. Att sommarjobba var självklarhet redan från 12 års ålder.

Första generationen med studielån
Vi 40-talister från arbetarklassen fick sedan, som första generation möjlighet att studera vidare tack vara studiebidrag och studielån, vilket gick bra, med sparade medel från sommarjobb och uppfostran från Luthers anda fanns ännu kvar.
Minns att far vinkade av mig på stationen, när jag tog tåget till Göteborg för fortsatt utbildning med orden ”Bli inte med barn och ta inget på avbetalning.” Att kramas ingick inte i arbetarklassens avskeds reportoar.

När och varför gick kurvorna nedåt?
Orsakerna är många, utöver invandringes påfrestningar i skolan.
Resultatet av det fria skolvalet blev att betygen blev medel för skolpengen och där många curlade föräldrar från 80-talet förvandlade sin avkomma till generation snöflinga med ångest.
Professorn i övernattningslägenheten högst upp i huset, bara suckar. Det kan tom. hända att upprörda mammor ringer för att  tentan ej blev godkänd, när deras beundrade avkomma inte presterat. Matematiken på högre nivå, satte väl inte känslorna i svang.  I en studie visade det sig att elever som gått i friskolor hade svårare att sedan klara av universitetsstudier, jämfört med elever från den kommunala skolan, trots att de hade högre betyg (Rapport 21/2).

När alla oavsett förmåga skulle studera helst ända in på högskola/universitet, så var kraven tvungna att sänkas, vilket har skett successivt och med indoktrinerade föräldrar, som inte ids förhöra läxor och kan kräva uppdukad frukost åt de små liven, så ser framtiden mycket mörk ut.
Att staten inte längre klarar allt, när vi åter har rekord i asylbeviljande/capita, lär komma som en kalldusch och när föräldrars kapital försvunnit, då finns bara eget huvud, armar och ben kvar att lita på.

Jan Norberg skriver här i Newsvoice om denna glada, men ofta lata generation, som kräver övermått av hänsynstagande. Han frågar sig hur denna generation skall kunna axla ansvaret för samhällslivet. Arbetsgivarsidan hyser nu stor oro, för nu betraktas att komma i tid, som en merit.

Att samhällets förändring med teknikförädling, rationalisering  genom automatisering kräver ökad kunskap med allt längre utbildning är sant, men är inte hela sanningen.

Våra utbildningar från dagis och förskola, fram till universitet och högskola är statens främsta plattform för indoktrinering, därför får skolan aldrig vara i fred.

Lärare har förvandlats till en snäll kamrat pedagog och där krav och rättelser blivit kränkning. Då  ökar chansen  att makthavarna får den avkomma de vill ha, för att sedan bli utbytbar för det globala kapitalet. Flexibel, förändringsbenägen och global är vinnarkoncept, ovanpå det lika värdet. Rötter till tidigare generationer försvårar bara flyttkarusellen. Rotlöshet gillar det globala kapitalet, för då blir manipulationen mer brukbar.

Normkritisk är normen
Ni läste väl om hur den mest meriterande sökanden till professorstjänst fick vända i dörren, för han var inte tillräckligt normkritisk.
http://academicrightswatch.se/?p=3120#more-3120

Att  det var på konstfack förklarar en del, men dessvärre är detta inte en engångsföreteelse, när mediokra till helkorkade politiker nästlat sig in i styrelsen för högre utbildningar. Nu är insikt och flit ingen merit.

”Den postmoderna sanningsrelativismen leder oss ner i en antiintellektuell avgrund” skrev Martin Ingvar (professor inom neurovetenskap) med kollega samt en författare i SvD 2015-03-22.

Fel blir rätt när SFI elev ej får kränkas
Jag återger inledningen till artikeln.
En elev på en SFI-kurs förnekade förintelsen, det var enbart ett påhitt. Läraren reagerade och påpekade att resonemanget var helt fel. Men att ge en reprimand till en invandrarelev gör man inte ostraffat. Läraren hade kränkt eleven genom att han blev ifrågasatt!

Så här löd motivering från den hjärntvättade utbildningssamordnaren ”Du får också ha i bakhuvudet att det vi betraktar som historia är den historia, som vi tagit del av. När vi har andra elever som tagit del av andra historieböcker är det ingen idé att vi diskuterar fakta mot fakta”.
Detta var ingen ensamvarg, utan är ett flockbeteende hos främst vänstern, där normkritiken gör falskt till sant och där hyllandet av identitet gör tokdårar till experter. Vilket fört landet allt närmare stupet.

Ny Pedagogik
En annan orsak till skolans förfall var den nya problembaserade pedagogiken, PPI därefter PPL. Eleven skulle söka sin kunskap själv. Katederundervisning blev lika med ”Caligula”, dvs en despotisk lärare som förtryckte och hetsade eleven. Den rollen har, som tidigare sagts, övertagits av föräldrar och elever, där lärare och rektorer står i skottgluggen.

Kortvarigt vikariat efter idisslande ko
I slutet på 80-talet vikarierade jag som lärare på Hälsouniversitetets sjukgymnastutbildning, men det blev kortvarigt. Just då hade problembaserad inlärning införts till stor frustration för oss kliniker. Vi konstaterade snabbt att det var den längsta vägen till kunskap, efter de heliga 7 stegen. Jag skrev en lång debattartikel om detta, men då tog det hus i helsike från universitetets högsta topp. Jag var inte vatten värd och skämtet från kollegor löd ”Du har väl securitasvakt med Dig?” När jag skulle till Hälsouniversitetets bibliotek, för då var datoriseringen ännu i sin linda. (För ev. intresserade läsare, skall jag framöver leta på och återge denna upprörande artikel, men bilden som redaktören träffsäkert illustrerade inlägget med, var en stor idisslande ko….. den var inte min, men det var det ingen som trodde).

Sedan dess har denna pedagogik förbättrats, men har tyvärr spridits som en löpeld på alla utbildningsnivåer, med förödande effekter för de svagaste på de lägre.

Att skolpolitiker föll pladask för den var att då sopades tidigare generationers kunskap bort och fältet blev fritt för vänsterindoktrinering.
Resultatet ser vi överallt i dag. Det finns många Carina Bergfeldt på viktiga tjänster.
Billigt, för skolledningen, styrelser, givande för motiverade elever med resursstarka och välutbildade föräldrar, men katastrof för lågbegåvade med invandrarelever i spetsen för att inte tala om alla så kallade bokstavsbarn vars spring och bus radie däremed ökar. Dessa ungar behöver lugn och ro, med fasta regler och stöd från kunskapsfylld lärarkår.
Att en havererad skolgång kan vara ett större handikapp än förlamade ben, bekymrar inte skolpolitiker, vars råd är: Ös på mer med kosing på det som inte fungerar.
Att alla IG:n inte skulle skulle vara skolans och lärarens fel, får politiker att rysa. Insikten om att man kan leda hästen fram till vatten, men dricka måste den göra själv, är obefintlig. Därför höjs betygen, trots att kunskapen sjunker.

Ipads ger IQ brist
Nu återvänder jag till professor Martin Ingvar i dag.

IQ-testerna talar sitt tydliga språk – intelligensen i Sverige sjunker. Svenske hjärnforskaren Martin Ingvar pekar ut flera faktorer till varför det går utför. En bov i dramat är barns användande av tv och surfplattor.
https://www.svd.se/svenske-hjarnforskaren-ipads-och-tv-tittande-ger-barn-iq-brist

Nu pratar ungar bara till något/någon/några aldrig med vilket ger förlust i nuet. Virtuell verklighet kan inte konkurrera med den verkliga. Brist på rörelse och lek gör att både motorisk och kognitiv stimulering uteblir.

Men hur skall politiker i dag, som saknar arbetslivserfarenhet och där deras föräldrars politiska ämbeten öppnat vägen rakt in i politikens finrum, utan egna prestationer, kunna genomföra en kursändring? Nu går all kraft åt att bevaka sin plats på riksdagslistan, så inte det välbetalda jobbet ryker.,

Lästips!
-Martin Ingvar är en av författarna till boken Kunskapssynen och pedagogiken – Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas.

-Inger Enkvist, professor i Lund tillhör också utbildningens stora kritiker. Hennes bok ”God utbildning och dålig: Internationella exempel” borde mana skolpolitiker till insikt om haveriet, men karriärtörstiga tjänstemän på skolverket funderar nog på nästa reform, som säkert ökar lärarflykten.

-Gunnar Sandelin på bloggen “Invandring och mörkläggning” för ev. läsare som tycker jag  överdriver, när han skriver om elefanten i klassrummet, som ingen vågar nämna för stämpeln rasist.

3 tankar kring ”Nu blir vi dummare i Norden, främst de unga

  1. Är själv 40- talist. Man fick kämpa. Arbetade på dagarna läste fem år på kvällarna fyra kvällar i veckan. Aftonskola till ingenjör, det var tufft när man var i den åldern när kompisar och tjejer var intressant. Hade inte råd att läsa på dagtid. Fördel fick många arbetsår till pension.

  2. Tack för ännu en bra krönika. Mycket av det du skriver är sådant som snurrar i den egna skallen. Man undrar över framtiden, tyvärr är det ju så att många tidigare ledande kulturer raserats efter många år i en ledande roll, t.ex. Romarriket. Kanske det nu är dags för den kultur som skapats av européer i Europa, Nordamerika, Australien och Nya Zealand att ersättas med något annat. Utvecklingen i skolor och alla konstigheter i dagens samhälle som t.ex. genusforskning, intersektionalitet och liknande samt stor invandring från dysfunktionella länder i tredje världen gör att man undrar vart vi är på väg. Problemen är ju likartade i flera europeiska länder.

    1. Det som är bra med kommentarer är ny kunskap. Jag var osäker på ordet intersektionalitet och var tvungen att gå till Wikipedia:
      “Intersektionalitet är en sociologisk kritisk teori och avser studiet av diskriminering och förtryck i snittet eller skärningen mellan maktrelationer baserade på etnicitet, kön, klass, sexuell läggning….”

Kommentarer inaktiverade.