Den undfallande skolan med små våldsverkare som löper amok

Alltför många skolor har stora disciplinproblem, rektorer vill gärna sopa detta under mattan, så inte skolan skall få dåligt rykte. Gemensam nämnare brukar vara stor del invandrarelever.
Engelska skolan slår nya rekord på börsen och en skola med kristen värdegrund har grundats i Örebro. Nyckelord för dessa skolor är disciplin med ordning och reda, ord som får en vänsteraktivist att utåt protestera. Kön är lång till dessa skolor.
Det fria skolvalet har gjort det möjligt att välja efter många kriterier. Föräldrar som vill sina barn väl, väljer i praktiken bort skolor, när andelen elever med invandrarbakgrund ökar.
I teorin brukar dessa medelklassföräldrar ofta predika om vikten av mångfald och anser sig vara utan fördomar i sitt fina världsmedborgarskap.
Forskaren Maja Lilja från Örebro Universitet visade i en studie att det i praktiken förhöll sig precis tvärt om, när föräldrar skulle välja skola åt sina barn. Studiens resultat var att ”Svenska mammor väljer bort mångkulturen.”
Det är också väl bevisat att så kallade ”white flight” sker när andelen invandrare når en viss punkt i bostadsområden och de som flyr är främst bättre bemedlade och har ofta mångkulturell samhällssyn. Utåt, i teorin, men inte i praktiken!
Forskaren Gabriel Heller Sahlgren, skrev redan på DN debatt 2015-07-29 att massinvandringen/elevsammansättningen var den enda säkra faktorn bakom Pisaraset, vilket media i det längsta försökte förneka.
Vänsterns förödande likhetssträvan med rötter i 60-talets studentuppror har skapat alltför många mjäkiga och undfallande skolor, där disciplin kan kränka varenda elev och tillsägelse betraktas som ett allvarligt fel. För disciplin ”kan hämma kreativiteten och det demokratiska lärandet,” heter det från de renläriga.
Den destruktiva kreativiteten är det emellertid inget fel på, när jag läser i Göteborgsposten från den 26 oktober 2016 (www.gp.se/nyheter/göteborg/elev-sog-lärare-17-gånger)
En våldsam elev på Bjurslättsskolan i Göteborg misshandlade en stackars lärare upprepade gånger.
Denna låg/mellanstadieskola har hög andel invandrarelever. I artikeln framkommer inte etnicitet på dessa små våldsmän.

Så här lyder artikelns inledning:
”En elev slog sin lärare med 17 slag i magen och i ansiktet. En annan elev hotade en lärare med att gå hem och hämta en pistol för att skjuta den. Bara i år har 50 olika tillbud rapporteras in. Nu sätts akuta åtgärder in på Bjurslättsskolan.”

Så här berättar lärare i en intervju av Karin Jonsson.
”Jag får ta hand om elev som är aggressiv mot andra barn och vuxna. Får totalt 17 slag i magen, ansiktet, benen, händer. Blir även skrikit i vänster öra så att det tjuter. Det tre sista slagen gjorde att jag fick lämna rummet då jag psykiskt inte klarade mer och på grund av smärta. Barnet försökte även bita mig men lyckades inte.”

”Jag säger till eleven att sluta slåss och berättar att man inte får slåss på skolan. Han fortsätter att säga emot och säger att han får slåss medan jag säger emot och berättar hur det är. Han blir arg och säger ’Ska jag gå hem och hämta pistol och skjuta dig?’”

”Vi hade precis haft skolfotografering och skulle gå tillbaka till klassrummet. Eleven hade redan under fotograferingen betett sig illa och det fortsätter även senare. I klassrummet kastar olika föremål både böcker, pennor, stolar med mera inne i klassrummet. Jag tar ut eleven i korridoren och placerar eleven på en stol. Eleven börjar då hoppa på mig, dra mig i håret, slår mig i ansiktet, slår mig på överkroppen samt sparkar mig på ben och i magen. Eleven har även rivit och nypt mig på armen.”

”Fyra elever revolterar mot undervisningen och en elev puttar in mig i en dörr, fäller krokben och slår mig i magen. De fortsätter sedan med att ’bryta sig in i’ annat klassrum och saboterar undervisningen, böcker och möblemang. När jag ska kontakta målsman kastar en elev – från ca 2 m – en hård pressad pappersboll mot mitt öga. Lite smärta i huvudet pga dörr-knuffningen, ett litet jack vid ögonbrynet samt ett ’stressat’ öga uppstår pga pappers-bollen.”

”En elev åkte sparkcykel i vår korridor bland alla 6-åringar och sina egna vänner. Han slutade inte trots tillsägelser. Jag sa att jag skulle ta cykeln om han fortsatte. Han sa att han skulle mörda mig och skära halsen av mig och att jag skulle vara tyst. Jag fick hans klasskompis att springa och hämta deras klasslärare. Han fortsatte att skrika på mig och sa att jag skulle få se…”

Åtgärderna bestod av att skyddsombudet gjorde anmälan till arbetsmiljöverket och att rektorn skulle tillsätta tre vikarier som skall ”uppdatera de individuella planerna för de berörda eleverna….” Uppföljning skall ske av lärarförbundet under november, men hitintills är de nöjda med åtgärderna.
Borde inte lärarförbunden och skolverket starta en kampanj mot dessa undfallande skolor där ungar får härja fritt?
Grundorsaken är att Sverige inte klarar av massinvandringen. Skolans överdrivna förståelse för mångfald, genus, jämlikhet och lika värde står högt på dagordningen, oavsett elevers kultur, som styr förmåga till förståelse av dessa vackra värden.
Men ett sånt engagemang skulle säkert sätta käppar i hjulet för vidare avancemang och ministerpost skulle då vara otänkbart.

En nätfråga på familjeliv för ett par år sedan löd:
(www.familjeliv.se) 2014-05-31.
”Vad tycker ni om Bjurslättsskolan i Göteborg?
Hej!
Vi har nu börjat kolla upp skolor nära oss i Lundby men även inne i centrum. Från början var det ett stort NEJ för Bjurslättsskolan.
Dock har jag hört att förskoleklasserna ska vara riktigt bra. Då återstår ju hur det är i klass 1-6?
Är lärare, undervisning, pedagogik, trygghet osv lika bra där? Har hört att upplägg på lektionerna ska vara sådär men behöver höra det från fler innan jag kan få en uppfattning om det stämmer eller inte.

Ni som har barn på skolor med hög andel barn med utländsk bakgrund, upplever ni att era barn har fått sämre vanor, sämre språk och sämre attityd osv? jag tycker mig märka att min son pratar sämre svenska och sämre grammatik under den tiden på förskolan vilket oroar mig lite då han egentligen är kanonduktig på svenska. Det påverkar väl skriften också tänker jag. Eller är det så att det inte påverkar särskilt mycket när de kommer upp i åren.
Självklart måste man vara ännu mer aktiv som förälder hela tiden och speciellt om man märker att det går åt fel håll men det är ju en viktig aspekt som man gärna slipper kämpa för sedan.
Tar gärna emot synpunkter på positivt och negativt om denna skola. Hade varit kanon egentligen eftersom den ligger nära oss.”
TACK!!!!

Kanske denna förälder nu får tänka om i fall han/hon placerade sin son på denna skola?
Jag hade inte utsett en skola med hög andel invandrarelever, om jag i dag tillsammans med döttrar skulle ha valt skola. Till skillnad från många andra från 68-års studenter nyktrade jag till redan 1975 från den röda läran. Tyvärr har många av dessa kroniskt rödas avkommor, funnit denna väg vara mycket fördelaktig för karriären.
Invandrarelever är ofta svagpresterande, inte minst bortskämda pojkar och skolan tvingas anpassa sig efter dem och förväntningarna sjunker, men det kompenseras gärna med höga betyg.

I Danmark förordas att en klass inte får ha mer än 18 % av invandrarelever och i England sker nivågruppering, men här hemma är det som vanligt usch och fy för allt som påminner om särskiljande åtgärder, eftersom alla är lika…
Under oktober i år presenterade skolverket en studie, som handlade om vad arbetsgivaren prioriterade vid anställning av unga. Beskedet var hyfs! Passa tider!
Alltför många av curlade unga, har inte denna elementära kunskap i ryggsäcken, som förr kom med modersmjölken. Det gäller i lika hög grad både svenska elever och de med utländsk bakgrund.
”Hyfs viktigast för att klara jobbet” var slutsatsen från studien.
Skolverket försökte däremot lyfta upp motivationen, till skillnad från luttrade arbetsgivare.

Något som jag tidigare skrivit om på denna blogg är ”Okorrekta forskningsresultat gör makten inte glad” 2016-08-26 där förklaringar finns om tänkbara orsaker till stökiga invandrarelevers uppträdande.
Ingifte, dålig näringstillförsel under småbarnsår kan sätta spår och minska kognitionsförmågan. Därutöver en kultur med hävdelsebehov och krav på respekt, som skiljer sig från vår.
Tyvärr har dessa ansedda forskare från både i går och idag, enbart betraktats som främlingsfientliga och även tystats ner av den vänsterliberala ideologins fanbärare.
Nej, mer resurser, högre lärarlöner blir bara marginell hjälp så länge politiker vägrar inse bakomliggande orsaker till kunskapsraset i den svenska skolan och att skolministern skall heta Gustav Fridolin ytterligare ett par år, ger mig kalla kårar.

(På Newsvoice.se, som tillhör oberoende media, finns en artikel under avdelning ”Kultur” från den 13 oktober, som handlar om mina erfarenheter från rehabiliteringsarbete kopplat till forskningsresultat)
http://newsvoice.se/2016/10/13/tabubelagd-forskning-om-kulturskillnader/

Rättelse: I denna artikel är ett efternamn på en forskare felstavat, det står tyvärr Senner, korrekt namn är Nicolai Sennels, som en kunnig läsare påpekat. Jag beklagar detta slarvfel.