Fri rörlighet prisas medan svenska åkerier krisar

Nu är min bror, precis som min syster, upprörd och förbannad,
Han kör tung långtradare med bilar från Södertälje till hamnarna i söder och är en mycket duktig och erfaren chaufför med över 40 år bakom ratten.

”Inget körkort behövs längre, dumpa våra löner, lägg ner Bromma, förhala förbifarten i huvudstaden så vi får fortsätta att dundra genom city med våra tunga bilar…ser inte statsministern att hans polare i regeringen lever i fablernas värld…”

En luttrad bilhandlare i Småland berättade följande för min bror.

”Jag vet inte om jag orkar fortsätta, de kommer hit i ligor och skär upp staketen och slaktar mina bilar, men jag har det inte värst, handlaren här nere måste nog sluta för de betalar inte i kassan, de bara drar upp kniven och sätter under hakan på hans stackars kassabiträden….”

Detta och andra av den fria rörlighetens mörka baksidor verkar inte nå fram till överbetalda och självupptagna makthavare nere i Bryssel.

Min bror är också en mer träffsäker finansanalytiker än expertisen när det gäller konjunkturen. Splitter nya Audi, BMW och Porsche och andra värstingbilar finns på flaket och ibland några bättre begagnade till handlarna utefter vägen.
Denna last illustrerar bättre dagens Sverige än ekonomers profetior och politikernas floskler
Socialdemokraternas slogan inför valet 2014 om att ”Sverige faller sönder” har fått allt större träffsäkerhet, inte minst i trafiken. Tyvärr har de själva kraftigt medverkat till detta sönderfall i sällskap med alliansen och andra bäste bröder inom EU och med deras vilja att alltid vara bäst i klassen, inte minst inom flyktingindustrin.

Makthavarnas flathet inför EU och dess kapitalistiska lobbyister och deras förkärlek för mutor och smicker är skrämmande.
Förmodligen hoppas de att den gamla EU kommissionens nesliga avgång efter allsköns brott och oegentligheter skall ha fallit i glömska.

Våra chaufförer är den yrkesgrupp som främst fått se hur deras villkor försämrats av alla dessa friheter.
Den fria rörligheten för kapital, varor och tjänster inom EU:s gränser har bara accepterats rakt av och nu när både Dublin och Schengenavtalen inte längre fungerar, borde det gränslösa Europa nonchaleras även här hemma.

Nyligen har också Borås tingsrätt beslutat att papperslösa får köra bil utan körkort!
En repris av domen i Sundsvall där en makedonisk förare fick fortsätta att ratta lastbil trots falska papper.För har man inget körkort och bara säjer att man tappat bort det, precis som med passen, då går det inte att få fram något nytt från respektive hemland, resonerade de lärde i Borås. Papperslösa förare kan glatt köra vidare, medan det är obligatoriskt för erfarna, svenska chaufförer att gå på kurs och få lära sig mjuk körning.

Det är samma destruktiva förtroendementalitet som regeringen alldeles för länge har visat vuxna män som påstår att de är under 18 år. Bilder av dessa förvuxna, ensamkommande ”barn” med en nalle i famnen, valsar nu runt i utländsk press och bidrar till att omvärlden, något skadeglatt, beskriver Sveriges asylkollaps efter sin moraliska hybris.

Min bror kan också berätta om förödande konkurrens av utländska chaufförer, när polacker kan köra för 50 kr i timman i trafikfarliga bilar, som lätt undgår ”klampning” av minskad trafikpoliskår. Att driva in böter från utländskt, registrerade åkerier är svårt, enklare är att i stället bötfälla svenska förare för mindre förseelser.

Jag förstår nu orsaken till att en patient med eget litet åkeri hängde död över ratten. En hjärtinfarkt avslutade hans liv, bara 55 år gammal.

Stress, jäkt och försämrade villkor är vardagsmat för dessa luttrade chaufförer, som ser till att hyllorna inte gapar tomma, när lagren ersatts av ett pärlband med långtradare utefter E4:an.

Att oljepriset sjunkit märks inte mycket på priset, för skatten på en liter bensin är 68 %, vilket miljöpartisterna hyllar.
Dessa unga politiker har ingen oro för att skatteintäkterna skall sina, när osund konkurrens slår ut svenska åkerier på löpande band.
Av finansministern finns heller ingen hjälp att få, hon bara ler och lånar nya pengar, nej inte till förbättrade villkor för luttrade chaufförer och inte heller till de åkerier som inte fuskar och myglar, utan snällt betalar skatt till infrastruktur och välfärd i samhället. Nej, miljarderna går direkt till migrationsverket som arbetar på löpande räkning och skulden vältras lättvindigt över på kommande generationer.
I år måste mellan 100.000 och 140.000 tusen nya asylsökande finansieras i en utdragen och kostsam process. Så jag förstår att körkortslösa förare väger lätt i våra domstolar. Att låna nya miljarder går galant, finansiering krona för krona tycks vara glömt, trots att ladan var utan slant.

Att stänga gränsen är det inte tal om varken för körkortslösa öststatschaufförer eller papperslösa. De sistnämnda måste få sina skäl rättsligt prövade, medan luttrade förare talar för döva öron.

Men det finns hopp, googla på ”Här stannar Sverige” eller titta in på

www.tidningenproffs.se/tagg/Här+stannar+Sverige

Läs om dessa eldsjälar till chaufförer som startat en proteströrelse efter skandalen i Sundsvalls tingsrätt. Arbetet sker under devisen ”Här stannar Sverige”. De kämpar mot orättvisa villkor, slavlöner, social dumpning och för bättre trafiksäkerhet för oss alla ute på vägen. Stöd dem!

4 tankar kring ”Fri rörlighet prisas medan svenska åkerier krisar

  1. Amazing post! I just shared this and it’s already got 60 like. Keep up the excellent work. I visit your site pretty often and I always feel a bit smarter after I’m done. Thanks again!

  2. You alway write awesome posts! I put this on Facebook and my followers loved it. Are you ever going to more on this topic? I subscribed to your blog so hopefully I’ll get an email when you post again. Thanks!

  3. You alway write awesome posts! I posted this on G+ and my followers liked it. Are you going to more on this subject? I subscribed to your site so hopefully I’ll get notified when you post again. Thanks!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *