Är omdömet från skolvärlden, skoldebattörer och nu näringslivet till vänsterns stora sorg med skolverkets karriärlystna experter som ständigt producerar nya reformer, när bläcket knappt torkat på de tidigare.
Unga är ingen homogen grupp, men trenden är tydlig, trots att många är duktiga och sköter sig väl. Samma iakttagelse finns inom integration av invandrare och alla förebyggande insatser mot gäng brottslighet, men det nämns inte i näringslivets artikel.
”En lång rad reformer har reducerat lärarens auktoritet i skolan. TN har talat med skolexperter om vad som hände när vuxenvärlden gick på reträtt, om vikten av ordning och reda och varför en nykter kunskapssyn måste återvända. ”Det är synnerligen obehagligt att vara lärare och känna att eleverna försöker att påverka ditt omdöme”, säger professor Inger Enkvist
Från artikeln https://www.tn.se/inrikes/39994/sa-fick-sverige-en-flumskola-vi-har-gatt-for-langt/
- Tidigare hade det också betonats att eleven hade ett stort ansvar att lära sig, men i läroplanen LGR 69 blev det mindre tydligt. Hädanefter var det lärarens fel om inte eleven lärde sig något, En olycklig konsekvens av reformerna blev att elever kunde gå nio år i skolan utan att anstränga sig.
- Alla skulle studera i samma klass oavsett kunskapsnivå och inställning till studierna skapade det svårigheter för lärarna, menar hon. Samtidigt fråntogs läraren flera verktyg, till exempel straff som kvarsittning.
- Maktförskjutning har skett de senaste 50-60 åren, där eleven och dess rättigheter har lyfts fram och betonats på bekostnad av lärarauktoriteten
- Föräldrar tar inte ansvar
- Kommunalisering av skolan, valfrihetsreformen och skolan som vinstmaskin för aktieägare vilket har resulterat i glädjebetyg
Orsaker finns i 70-talets anti-auktoritära trender, som vänstern omhuldade med glädje vilket passade förträffligt in det framväxande mantrat om det lika värdet.
När ungar skulle analysera med kritiskt tänkande utan faktakunskap så började moraset. Konflikten blev stor mellan lärare på fältet och utbildningarna, som tvingades mer eller mindre villigt att genomföra de nya reformerna.
Jag var med när problem baserat lärande infördes på Hälsouniversitetet i Linköping och blev utskälld efter noter av representant för dess ledning efter kritiska artiklar om metodens saliggörande. https://word.harrietsblogg.se/2020/04/04/helig-ko-forhindrar-syntes/
Allt färre vill bli lärare idag, vilket gör att nästan alla kommer in som sökt till lärarutbildningarna, lämpliga som olämpliga. Där ofta förkunskaper i svenska språket är bristfälliga.
Äntligen kommer ett förslag om att lärarstudenter måste minst ha betyget C i svenska, vilket oroar utbildningarna, som riskerar att tappa hälften av studenterna!! (På gymnasiet kan du få A-F i betyg. Det finns mål uppsatta för det högsta (A), mellersta (C) och lägsta (E) betygssteget, F är underkänt). https://www.svd.se/a/W0JKvj/forslaget-minst-c-i-betyg-i-svenska-for-lararstudenter
Tyvärr finns samma iakttagelse på andra utbildningar vid universitet och högskolor. Att skriva korrekt svenska och läsa en hel bok är för jobbigt suckar studenterna, vilket gör att kraven sänks för att de skall bli godkända och utbildningen få sin peng. https://www.svd.se/a/mPv9lv/studenter-vid-sveriges-basta-universitet-orkar-inte-lasa-hela-bocker?
Vad som flumskolan har bidragit till är lata unga i sina första arbeten. Näringslivet klagar högljutt.
Företagarnas larm: Bortskämda ungdomar allt större problem – ”Vill inte jobba” https://www.tn.se/arbetsmarknad/39761/foretagarnas-larm-bortskamda-ungdomar-allt-storre-problem-vill-inte-jobba
Unga har svårt att passa tider, tål inte kritik, tar inte ansvar är curlade, bortskämda och är dubbelt så ofta sjukskrivna som äldre arbetskraft, klagar företagare. Det sista framgår från FK.
Från en trött chef: – Hade jag i min ungdom fått en varning på jobbet för att ha kommit för sent hade min pappa blivit galen – på mig. Han hade aldrig ringt upp min chef. Det är lite samma problem som i skolan. Kommer det klagomål från skolan tar många föräldrar sina barn i försvar i stället för att prata allvar med dem…./… De vill gärna ha mycket men prestera lite. Ofta hamnar man i diskussioner om de anser att de har för lite betalt.
Ibland undrar jag om dagens barn och våra unga verkligen är vår viktigaste framtid, när ansträngning kan innebära en kränkning.
Bild från 8sidor.se
Ja skolans värld är då inget att yvas över . Där dilletanten har en position att styra och ställa med allas vår framtid . Dags nu att styra om skolan till ett gediget lärosäte av den gamla modellen med diciplin , moral , etik samt respekt för lärarna . Hur det går utan detta har vi facit på sedan länge . Arbeta och göra rätt för sig är vad som skall gälla för alla och envar . Värdegrund , allas lika värde och övriga floskler kan etablissemanget tugga i sig tillsammans med chips och ostbågar framför nyhetssändningarna i tv-soffan .
Jag ger inte ett vitten för dessa skoladministratörer vi har .
Mvh Sjöström
Först tack för era välgörande kommentarer!
Universiteten varnar enligt SvD:
De särskriver, lämnar in svårbegripliga texter – och läser allt mindre av kurslitteraturen. Lärare på flera svenska toppuniversitet upplever att studenter saknar grundläggande läs- och skrivkunskaper och Lunds studenter har torftigt ordförråd.
https://www.svd.se/a/VzdEXr/larmet-studenterna-har-svart-for-att-lasa-och-skriva
Kanske är utrymmet i hjärnkontoret skralt efter allt värdegrundsprat?
VEM vill arbeta i skolvärlden och riskera att bli hotad av skitungar från familjer som knappt läser böcker, ordfattiga, bidragstagare. NEJ tack så mycket, sätt bråkiga elever i hjälpklass, förhindra inte barn med normala familjer som inser värdet av utbildning OCH att det är en förmån att få studera gratis och tillgång till detta.
Det var inte så många år sedan det räckte med 0,1 på högskoleprovet för att komma in på lärarhögskola, detta poäng klarar till och med apa att få. Tyvärr så speglar detta även skolans värld, finns många som inte hör hemma i detta system.
Delar din syn på problemet med 110% tyvärr är det många som har fått sin chans till en bra undervisning förstörd av både experiment, reformer, inkludering och av dåliga lärare. Men här finns även elever som inte borde gå i skolan innan de har lärt sig språket, skriva och uppföra sig.
Ett sätt att komma förbi ”betygsinflationen” är att alla som vill läsa vidare får avlägga prov/test som motsvarar den kunskapsnivån som krävs för utbildningen de vill läsa.
Har inte eleven läst/pluggat till sin kunskapsnivå så har personen inget där att göra, helt plötsligt kommer det att ställas krav på de som vill komma vidare i systemet.
En annan viktigt sak är att göra skolan helt fri från politik, där olika färger ska bestämma utbildningssystem, helt jävla idiotiskt. De ska inte få en chans att komma in i skolans system, det räcker att se dessa 50-år av vanstyre för att förstå detta.
Med dagens ”inkluderande skola”, ”värdegrund” och ”alla likas rätt” kan det bara gå åt helvete. Ska man vända detta till något positivt krävs det att man börjar i förskolan och fostrar barnen, lär dom vikten med kunskap, lär dom svenska, lär dom våra normer och värderingar och att krav är inte av ondo. De kommer alltid ställas krav på oss medborgare så lär barnen istället leva med kraven och förklara varför det är viktigt för ett fungerande samhälle att de ställs krav på medborgarna.
”Det var inte så många år sedan det räckte med 0,1 på högskoleprovet för att komma in på lärarhögskola, detta poäng klarar till och med apa att få. Tyvärr så speglar detta även skolans värld, finns många som inte hör hemma i detta system.”
Och dessa svagbegåvade ’lärare’ kommer att slå ner begåvade elever, missgynna dem, missförstå dem, hysa agg av mindervärde, och negligera begåvade elevers behov av stimulans, intellektuella utmaningar och studiekultur som inte hämmar deras utveckling och naturliga glädje att lära sig. Det är oerhört destruktivt med en dysfunktionell skola. De som hade goda lärare i sin barndom och ungdom ska minnas dem med tacksamhet, för det är allt annat än självklart.
Visst du har helt rätt Jari! Det var inte så länge sedan socialdemokraterna ville att ”en klass ska vara som en välklippt gräsmatta” med andra ord INGEN skulle vara duktigare än någon annan, äkta socialist tänk. Vi måste värna och ta hand om de ungdomar som är smarta, har lätt för sig och som verkligen vill lära sig.
Men med detta tänk vi har i samhället idag så känns det dödfött.