Tryggheten i skolan har försvunnit för både elever och lärare

Först tryggheten på bloggen är satt ur spel pga av ständiga spamattacker, därför måste alla som vill kommentera vara inloggade och registrerade för att kommentar rutan skall komma fram, efter att ett lösenord skrivits in. Spammaskinerna registrerar sig aldrig.

Nu till dagens inlägg, som också handlar om bristande trygghet.

Endast 39 % av flickorna i skolan känner sig trygga enligt Skolinspektionens senaste trygghetsundersökning!
Kommentar önskas från vår feministiska regering!

Totalt så redovisas att en av 10 elever upplever otrygghet i skolan.
Lärarnas auktoritet har urholkats succesivt i den rådande postmoderna och relativistiska myllan, som gödslats av skolverkets karriärhungriga tjänstemän, med hjärtat till vänster och som sett auktoriteter som ett rött skynke. Lärarens makt fick krympa på bekostnad av elever och föräldrars. För alla har gått i skolan och vet tyvärr var skåpet ska stå.
Läraren förvandlades till en kamrat pedagog och skulle lösa allt, som föräldrar och politiker försummat. Kunskapsinlärning fick stryka på foten.

Det – fria skolvalet gjorde inte saken bättre. Rektorer, som vill visa på bra skolresultat kan ha fallenhet att dela ut förstelärartjänster till lärare som inte är så kinkiga med betygen, finns det många vittnesuppgifter om.
Enlig Piza undersökningen så har betygen generellt ökat, medan kunskapen minskat. Datorer och läsplattor, restaurangkuponger kan vara lockbeten, när skolorna slåss om skolpengen.


– Att söka kunskap själv enligt epidemin från problembaserat lärande har varit förödande för elever med mer spring i benen än vilja till att veta mer. Hjärnan i yngre åldrar måste ha mer handfast stöttning från den förtalade katedern, för att förmå öppna sig för nya kopplingar i hjärnkontoret. Saknas dessutom stöttande föräldrar, som förhör läxor och hjälper sin unge, så ser framtiden mörk ut för deras avkomma i vår kunskapskrävande arbetsmarknad. – Heltidsarbetande eller bidrags- föräldrar ropar ofta i korus att läxor det skall skolan sköta, även om ungen inte sitter vid sin bänk, utan föredrar andra jaktmarker utanför skolans.
Därtill finns det många mesiga och fega rektorer, som inte vågar sätta ner foten, när lärare behöver stöttning vid konfrontation med lektionsfarliga elever, som helt kan förstöra både trygghet och kunskapsinhämtning för övriga som vill kämpa för betygen mot en bra framtid.

Välutbildade föräldrar flyttar då ofta sina barn till en bättre skola och farten ökar i raset mot botten. Där skolan till sist måste stängas.  Men utåt håller många av medelklassens föräldrar krampaktigt i den mångkulturella berikningen, men när det gäller sin egen son eller dotter då slängs den i papperskorgen. Detta visade studier vid Örebro Universitet av forskaren inom sociologi Maja Lilja redan för flera år sedan.
Gustav Fridolin har nu glömt sina hundra dagar och lämnar moraset som morske Björklund tidigare inte lyckades få stopp på. Hans liberala bakgrund, som ingen fattar vad den står för, gjorde att den satte krokben för hans ambitioner. Om utbildningsminister Anna Ekströms 475 miljoner till läraravlastande assistenter skall räta upp skolresultaten, återstår att se. Min misstanke är att Ylva Johansson varit framme för att förbättra arbetslöshetsstatistiken för nysvenskar utan reell utbildning.
 Skulle någon elev handgripligt lyftas ut från klassrummet, så flyger barnombudsmannen i taket för denna fruktansvärda kränkning, som den ”kränkte” kan få skadestånd och sedan beundran för av sina supporter. Vill det sig riktigt illa så kan kniven åka fram och läraren får söka skydd, men för denna kränkning saknas belöning. Allt medan ansvariga politiker, som läraktiga papegojor upprepar statsministerns ”det är inte OK, det är inte acceptabelt,” utan att något händer, efter de svulstiga orden.
 På Caligulas tid i Stig Järrels skepnad på bioduken, var det läraren med pekpinnen i hand som skrämde vettet ur svaga elever. Varför allt måste gå över i sin motsats i en tes -antites utveckling begriper jag inte, men en orsak är dock klar; våra ministrars ringa utbildning.
”Flera av regeringens ministrar saknar i princip helt utbildning efter gymnasiet och flera skönmålar sina cv:n på regeringens hemsida, visar en granskning från Dagens Industri. 
En minister skriver i sitt cv att hen bedrev forskningsstudier 2010 till 2013. Vår kartläggning visar dock att det bara blev futtiga 15 poäng under de tre åren…..”

Tino Sanandaij förklarar enkelt på Facebook  ”……. Akademisk examen är inte enda vägen till kunskap, och det finns många extremt kompetenta som är självlärda eller ackumulerat kunskap genom arbete, företagande och facklig aktivitet. Problemet är att många politiker är anti-intellektuella och föraktfull hånar kunskap de inte förstår, som när Margot Wallström vulgärt bad en professor krypa tillbaks under en sten…….. Problemet är när omogen narcissism mixas med ignorans så de inte fattar sin begränsning. Det gäller inte minst de som tar snabba vägen genom ungdomsförbund eller PR-branschen in i politik, som i en del fall är skrämmande blåsta och bidrar till att dra ned nivån på svensk diskurs.”

Margot Wallström med sitt skrala gymnasiebetyg och utan minsta högskolepoäng kvalar nog in i täten på Sanandaijs beskrivning av uppblåsta och självgoda politiker, som ständigt ser ner på andra med kunskap och klokskap. Något som jag lärt mig under mina 72 år är att den okunnige endast  pladdrar, medan den vise lyssnar innan han/hon tar ordet.

Med denna vanliga politiska bakgrund är det förståligt att tryggheten för sparkade, avdankade politiker når rekordnivåer, medan trygghet i skolan och för gamla och unga i och utanför hemmet inte främjas av dessa ”omogna narcisser.” De har stor fallenhet för bortförklaringar och skönmålning av sina nya väljargrupper i förorten och håller hårt i sitt skyddande moraliska paraply över odågor som kräver respekt och inte får kränkas. För dagens köttgrytor lämnas inte frivilligt.

Relaterade källor

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-kanner-sig-otrygga-i-skolan

https://www.oru.se/nyheter/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv-2015/vara-val-okar-segregationen/

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/04/475-miljoner-till-satsning-for-fler-lararassistenter/

https://www.di.se/nyheter/ministrar-skonmalar-sina-cvn-vissa-saknar-nastan-helt-utbildning/