Högmod går före fall

Här följer tankar om en salig blandning av järnvägar och tandvård. Tankarna kommer från Jan Ivarson, så håll åter till godo med ett tänkvärt inlägg.

”Rubriken är gammalt talesätt som redan kung Salomo konstaterade och är omnämnt i Ordspråksboken 16:18. Uttryckt är aktuellt i våra dagars politik på flera områden, bl. a. när man planerar för dyra snabbtågsbanor utan att ha råd att underhålla de järnvägar vi har.

Underhållsarbeten om 350 miljoner kronor för upprustning av järnvägar läggs ner på grund av brist på pengar! Hundratalet järnvägsarbetare i Dalarna har varslats om uppsägning skriver Sekotidningen. Dessutom drabbas underleverantörer. 

Trots att vi inte har råd att underhålla befintliga järnvägar diskuteras högfärdsprojekt som snabbtåg.

Få personer som betalar resan själv kommer ha råd att åka snabbtåg och biljettpriserna kommer inte att räcka till utan årliga bidrag. Inga byggnadsarbetare eller industriarbetare tar snabbtåg till jobbet. De som kommer åka är välavlönade personer som åker i tjänsten och får resan betald av sin arbetsgivare. Snabbtåg sparar någon timmes restid mellan storstäder. Presumtiva snabbtågsresenärer kan åka på vanlig räls i vagnar med internetuppkoppling och arbeta under tiden om banorna underhålls och fördubblas på vissa sträckor. Har de tid över kan de visa att de läser den senaste boken. 

Snabbtåg är dyra statusprojekt för att politiker skall kunna framställa Sverige som högteknologiskt land och tillfredsställa lobbygrupper. Verkligheten är att landet faller tillbaka med sjunkande BNP per capita och hög arbetslöshet med växande antal lågutbildade. Allt kan inte ersättas med IT och skattefinansierade välfärdsjobb. 

När järnvägarna byggdes av svenska rallare producerades räls i Domnarvets järnverk. Nu importeras den. Tågvagnar byggdes av ASJ – Ab Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping och lok hos NOHAB i Trollhättan. Företagen har avvecklats.

Nu får vi köpa stylade tåg från sydliga länder med låg markfrigång som har svårt att klara nordiska snövintrar. De kan behöva stå i dygn i avisningshallar. Vi får importera allt, till och med elström vissa tider som produceras i utländska kolkraftverk. Importen kommer att begränsas av energibrist, försämrad bytesbalans genom nerlagda industrier och sådana vi avstått från av överdrivna miljöskäl. Utrymmet i bytesbalansen kommer i första hand få tas i anspråk för import av livsmedel för ökad befolkning som inte vill eller uppmanas äta kött med politiskt korrekta påbud. Delar av eliten har glömt att djur lagrar mänsklig föda för vintern då inget kan odlas i landet.

Flera branscher visar på överbelastning. Bostadssektorn är välkänd i varje hem där vuxna barn söker egen bostad och finner att Invandrare har förtur.

Nu ber TV oss att inte gå till tandläkare i onödan.
Vem har gjort det?
Jo, jag har årligen kallats till tandläkarbesök och för en gångs skull fanns inget att laga. Nu skall vi ha dåligt samvete för sådan lyx för att bereda ökad befolkning tandvård som många inte behöver betala för. Det får vi andra betala med våra skatter.

Orsak till tandläkarbrist sägs vara att många tandläkare pensionerats men inget om att politiker sett till att befolkningen drastiskt har ökat, varav många med dålig tandstatus. Den officiella förklaringen är bara delvis sann och i linje med påståenden om att socialkostnaderna ökat för att befolkningen åldrats. På internet har det skrivits om utlänningar som sökt sig till Sverige för att få tänderna lagade för 50 kr per besökt. Många svenskar har inte råd laga sina tänder eller köpa ut sina mediciner. 

En bekant sa att han numera sällan lyssnar till nyhetsförmedlingen i radio och TV som han finner missledande. Vill man veta verkligheten är man hänvisad till internet. Det var där jag fann artikeln om de varslade järnvägsarbetarna.

Jan Ivarson Politiskt obunden”
…………………………………………………………………………

Ni minns väl hur den drunknade 3-årige Aylan Kurdi med berott mod sattes i flyktingbåten av  sin pappa, som siktade på Sverige med nästan gratis tandvård. Inget ansvar föll på honom eller på de verkligt skyldiga till massdöden på Medelhavet, främst Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven och Angela Merkel med sina pull faktorer.

Internationella konventioner om rätten att söka asyl blev ett perfekt förkläde för Europas folkutbyte, där Sveriges politiker tog på sig ledartröjan. Där makthavarna med sin mediakörs svartlistning av fosterlandets vänner får allt svårare att vinna genomslag. Allt fler drabbas av invandringsrelaterad brottslighet och inser att utlovat samhällskontrakt brustit, liksom att lagar, regelverk har satts ur spel av fega politiker, som främst värnar förortens röster framför sina landsmäns väl och ve.

6 reaktioner på ”Högmod går före fall

  1. Problemet är det gamla vanliga nutids-Svenska. Allt baseras på tycke och ideologi, om det sen skall fungera tycks ingen tänka på, och ingen ser till den samlade bilden. Svenska ingenjörer har alltid varit berömda för att kunna räkna, men det verkar som om det har blivit förbjudet nu, tillsammans med allt annat. Kina är väldigt framgångsrika med sina snabbtåg, dock inte att förglömmas, om Sverige hade varit Kina hade det bott sådär 120 miljoner människor omkring både Stockholm och Malmö, för så är det i Kina. Väldigt många fler som skall åka. Snabbtågs-hysterin bland politikerna känns lite som att flyga skytteltrafik med jumbo-jets mellan Stockholm och Kungsängen.

    1. Tänker på miljökämpen med en kolbit i handen och som skulle ändra skolan på 100 dagar, Herr Fridolin, MP:s språkrör, som tog regeringsplanet från Arlanda till Bromma…och samtidigt propagerar för lådcyklar till oss andra.

  2. Det finns ett annat sätt att se på snabbtåg. ”Eliten” tänker tvångsevakuera landsbygden, och tvinga in alla i ett fåtal övervakade megastäder. Då behövs inte stora delar av det gamla järnvägsnätet, samtidigt som snabbtåg blir rationellt. Vägar där ingen är tänkt att åka får förfalla. Vägar där många väntas åka byggs ut.

    ”Eliten” berättar inte sanningen om sina motiv. I stället för att lyssna på deras offentliga argument, kan man ur vad de gör härleda deras planerade framtid. Hur behöver Sverige se ut för att snabbtåget skall bli rimligt? Svaret indikerar hur de tänker förändra Sverige.

Kommentarer inaktiverade.